Gammel trappe

Hej.
Jeg er ved at være færdig med at renovere min 1.sal.
Nu mangler jeg bare entréen og den gamle fyrtræstrappe.
Men mangler lidt idéer og inspiration hvordan jeg kan friske den gamle trappe op.?
Der kommer laminat på begge etager, og har overvejet at beklæde trinene også..
Men hvad ville i gøre?

Mvh Jan.
 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den ville jeg stort set ikke gøre noget ved.
Du kan slibe den og lakere den igen men det er stort arbejde.
Ellers skal du pille den ned og skille den ad. Så kan trin køres igennem pudsemaskine.
Det ville være synd at sætte laminat på så fin en trappe


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.
Ja, den passer jo godt til huset.
Desværre er den lidt slidt på forkant af trinene.
Men måske jeg bare skulle letslibe den, og give den en gang lak.. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Min trappe er fra 1916 og er også med runde forkanter. Det er sådan det skal være. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Her i Jylland hedder det ikke slid men patina, med tryk på ti.
Du mener pa10na opstået ved slid.   

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er jo smag og behag hvad man vil.
Hvis det var min trappe ville jeg nok slibe selve trinene og behandle dem med noget lysere. Også formentlig male vanger, stødtrin og baluster  i en nuance der passer til de øvrige rum. 

Ask
Hos datter og svigersøn har jeg renoveret hel huset. heriblandt også trappen. Ønsket var at trinene skulle være lys sæbebehandlet, Der skulle monteres stødtrin , både disse, vanger balystre og håndliste skulle male hvid. Hele trappen blev afmonteret og skilt ad. Trin blev sendt igennem en tykkelses høvl, og bagefter slebet som alt det andet. Trappen blev malet og samlet igen. Efter min egen mening ser det godt ud. Den ligner ret meget den du har på billedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror jeg beholder det gamle look. 
Bare til inspiration før du lige et "før" og  efter billede på min lignende trappe.
"før" med citationstegn fordi trappetrin er blevet behandlet på billedet (kan ikke lige finde et uden, men de var mørke med fernis før).

På trappen er trin blevet slebet og fået hvid lud + 3x lak. Balustre, vanger, løber og stødtrin er blevet spartlet, slebet og malet i en grå nuance.

Ville egenligt gerne have haft løber stående i råt træ, men der var malet allerede og der var en del skader i træet nogle gamle og lappet med ukendt spartel og nogle nye og dybe der også skulle spartles. Så endte på at maling var den eneste vej til et pænt resultat.

Må dog advare om at det er et stort arbejde :-)


Ask
Ser virkelig godt ud..
Og uden tvivl et stort arbejde..
Tror jeg gemmer den lidt,  og kigger på den til efteråret igen. 😉👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også