Plantede ny liguster i efteråret

Hej kan det passe en liguster vokser langsommere når den ikke får meget sol? Den står ikke i skyggen men vi har bare ikke haft meget sol i år. 
Hej kan det passe en liguster vokser langsommere... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har set nok liguster, der - af den ene eller den anden årsag - har været bukket sammen, og efterfølgende er blevet bundet op med pæl og pind til ikke at ville anbefale karl smart's fremgangsmåde. I mine øjne giver det slet ingen mening, at man har så travlt med hurtigt at få en høj hæk, at folk kan glo direkte igennem den.

Hellere leje end at bo på gaden.
For en god ordens skyld bliver vi nødt til at få fagfolk på banen Så her er klippet nogle svar far en planteskole.
Klipning af ny ligusterhæk
De første par år er der ikke meget arbejde til hækklipperen, på en nyplantet hæk. Faktisk er det en god ide at vente med klipning af ny ligusterhæk indtil anden sommer. Derved får planten lov til at sætte sig i jorden. Den første sommer er der alligevel ikke rigtig nogen vækst, så det er næsten spildt at finde hækklippere frem.

Vores ligusterhæk er plantet i november 2019. Første sommer var 2020, hvor vi intet gjorde – udover at sørge for vanding i varme periode. Nu er vi i 2021 og det er hækkens anden sommer, hvorfor det er tid til klipning af vores ligusterhæk første gang.


Anderledes er det for nærmest alle andre hækplanter. Bøg bør klippes allerede den første sæson, for at sikre forgrening. Udover bøgen, så er eneste undtagelse til reglen, stedsegrønne hækplanter – f.eks. takshæk.

En stedsegrøn hæk plantes i maj, så når vi kommer til første sommer – altså juni – så er hækken kun 1 måned gammel. Det er for tidligt til klipning af nogen hæk. Derfor ventes til næste år, som er hækkens anden sommer.


Nå! Det skulle handle om klipning af ny ligusterhæk. Den første klipning er formentlig den nemmeste. Toppen skal endelig ikke klippes – først når hækken har den ønskede højde. Det er altså kun siderne, som skal klippes. Og her er vist nærmest mest tale om en studsning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand: Jeg ved ikke, om det drejer sig om første klipning, eller klipning af ny liguster generelt (i så fald: Hvor længe er en liguster ny?). Er det generelt, så er jeg uenig i, at den ikke skal studses i toppen. De første år skal skal den selvfølgelig have lov til at etablere sig, men når først den har fået fat, så skal den IMO studses i toppen, for at blive hurtigere tæt.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg har kun kigget på havenyt, Boliga og diverse planteskolers råd om liguster hæk. Og de siger samstemmende som Karl smart at liguster IKKE skal klippes i toppen før den har nået den ønskede højde ( i modsætning til mange andre typer hæk ) . Nogen steder argumenteres for at det er topskud man klipper af og derfor vil det vare længere før hækken når korrekt højde. Der rådes til at klippe i sider så bunder er bredere end længere oppe, så det får sol på de fleste blade. Der er ingen steder der tales om manglende fylde i hækken.
Min egen liguster hæk har jeg klippet lidt i toppen under opvækst, Den står fint men jeg kan jo ikke sige om den ville være oppe i højde et par år før hvis jeg havde været så letsindig at søge råd dengang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for alle de gode råd🙂selvom jeg har klippet den i toppen gror den allerede meget i toppen har dannet mange nye grene der er på vej op af, det jeg er bange for er om alle de skud der er gået ud i bunden aldrig vil komme igen eller om de er døde for altid så den aldrig bliver tæt, sjovt nok døde utroligt mange skud de første 40 cm Ca.på planterne Men ingen i toppen, mange blade blev helt brune og så faldt de af, ikke plettede men fuldstændig brune, det skete efter jeg gøede og gav dem masser af vand desværre
Annonce
Måske i kan se det på billedet
Vedhæftede filer:
Har nogle liguster stiklinger fra sidste år som er vokset lidt kan jeg godt sætte dem imellem min hæk som har mistet alle de skud, eller vil de komme til at stå for tæt på hinanden,hvis jeg gør det vil der næsten ikke blive afstand imellem planterne, og hvis man kan, kan jeg så gøre det nu hvis jeg bare vander hullet? 
Der er altid nuancer til en sandhed, og at hæk med fistelstammer vælter i snevejr, er såmænd ikke noget jeg finder på, det sker ofte med ny hæk - det kan man jo søge lidt på, hvis man vil. Hvis man vil have sin liguster 60cm høj, så kan man jo med gartnerens velsignelse klippe den i toppen ved 60cm. Skulle man senere ville justere den til 80cm eller mere, kan man også gøre dét uden at fanden slipper løs. Liguster er generelt meget robust, når først rodnettet får fat. Vanding er dog meget vigtigt med ny liguster, særligt når det er så tørt, som det er pt.

@alunke82: Du kan fint sætte stiklinger i mellemrummene, men hvis stiklingerne er fra sidste år, så ville jeg nok vente til efterår med at sætte dem i jorden. Du skal også huske, at liguster breder sig meget, så selvom mellemrummene virker store nu, så kan de sagtens lukke sig selv. Umiddelbart ser det ud som om du har omkring 20cm afstand mellem planterne, og de mellemrum ville jeg ikke sætte noget i.

Hellere leje end at bo på gaden.
De skud der er døde kommer ikke igen. hækplanter er gode til at lave nye skud, det er ligesom derfor de egner sig som hække. Du skal ikke være nervøs, den skal nok komme som du ønsker det. Og undgå gødning resten af året og kun et lille drys til næste forår. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis