Plantede ny liguster i efteråret

Hej kan det passe en liguster vokser langsommere når den ikke får meget sol? Den står ikke i skyggen men vi har bare ikke haft meget sol i år. 
Hej kan det passe en liguster vokser langsommere... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hold nu op en masse meninger, den er vel 1 m. nu.
Klip den 1,15 næste år og læg 15 cm til, så om 6 år er det fint-
Karl Smart:
Det har nu altid været god latin at klippe lidt af toppen hvert år, for at få en tættere hæk. Men ved liguster har du ret at den kun bør klippes i siderne de første år. Men at kalde andres mening noget ævl er uforskammet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg ved ikke om jeg er kommet til at overvande den eller gøde den for meget,den begyndte at få brune blade på mange af knopperne og de faldt af på mange af de nederste af grenene,nogle enkelte grne gik helt ud,håber de samme knopper kommer igen,så har nok sørget for at den ikke gror så hurtigt da de knopper ellers ville have dannet grene:(
Det er måske rigelig med gødning, overvanding er svært hvis den da ikke står i blank vand hele tiden. Men det skal nok gå bare lad den være. Man kan ikke forcere noget natur det tager sin tid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Liguster kommer med nye skud alle steder.
Jeg har et forsøg kørende med 4 liguster planter som jeg har flettet sammen, og lavet som opstammet. Det var overskud fra hækplantning. Det virker stort set ikke. Den er har en fin fletning facon, men uanset om jeg river alle skud af på den nederste opstammede  del, så står den næste år igen som en hel busk med masser af nye skud på den nederste del. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay🙂tænkte bare mere på når mine skud har taget skade af hvad end det skyldes overvanding eller for meget gødning så kunne det godt være jeg var uheldig at de ikke kom igen og skulle plante nogen nye, det er mange skud på hver plante der er visnet og de er ikke groet ud i nu, bladene blev fuldstændig brune og faldt af
Hej Erik igen igen !!!
Jeg syntes at jeg har et solidt reference liguster punkt , det handler om plantning af mere end 300,000 ligusterhækplanter , for 60 år siden blev Sommerbyen Ejby anlagt , og med ca 1000 kolonihaver blev det Nordeuropas største , hele nordeuropa blev støvsuget for ligusterplanter , og alle de nye hækplanter blev dyrket efter den regel med at når hækplanten havde nået 180 cm så blev toppen klippet , da det var den højde hækkene skulle have , vand fik de aldrig og sjældent gødning . og der var ikke nogen planter , der blev ranglet eller væltede i snevejr , tværtimod , så jeg syntes at ordet ævl var passende her , mange af de nu 60 årige liguster planter står stadig derude .
Som lav det selv person , så skulle jeg bruge ca 150 hækplanter til ca 35 m ny ligusterhæk , så jeg fandt et sted hvor der stod en meget gammel vildt voksende liguster hæk . midt i juli klipper man nye skud ca 300 stk , som skal bruges som stiklinger ,  helst så lange som muligt , så kliper man toppen af og sætter stiklingerne i vand i  ca 14 dage , så er de klar til at sætte ud på blivestedet , man laver  dybe huller med en STOR skruetrækker og sætter 2 stiklinge i hvert hul .3 år efter var den nye hæk oppe i ca 120 cm . efter 5 år var den oppe i 2 m og toppen blev klippet , og det bedste , udgift nul kroner..

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg tvivler ikke på dine have kompetencer det er sproget der skal holdes pænt her på forum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Selvfølgelig skal vi have en sorbert tone her , men jeg  mener stadig at det var noget vrøvl angående snevæltede og ranglede liguster osv ............ha" en forsat varm  go"  dag .........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis