Plantede ny liguster i efteråret

Hej kan det passe en liguster vokser langsommere når den ikke får meget sol? Den står ikke i skyggen men vi har bare ikke haft meget sol i år. 
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, liguster er meget afhængig af sol og varme for at vokse. Jeg har beskåret hhv en sydvendt og en nordvendt side af to forskellige stykker liguster i marts i år, og det der vender mod syd (solsiden), er helt grønt og tæt igen, men det der vender mod nord ser stadig noget forkomment ud, så det har meget at sige.

Hellere leje end at bo på gaden.
Nyplantet Ligusteren er lidt tid om at komme igang, og større planter står i stampe i længere tid.
For den del år siden plantede naboen og jeg liguster hæk samtidig om efteråret.
Jeg købte nogle store fine planter, naboen købte nogle meget små planter.
Mine groede ikke alverden de første par år, naboens små planter var der mere gang i, så de indhentede nogenlunde mine planter.

Vi prøver igen, i morgen --
Planten bruger typisk det første (nogle gange 2-3) år på at etablere et godt sundt rodnet, da det er en forudsætning for at kunne få et langt liv som plante.
Der er ingen ide i at vokse sig stor og mægtig for derefter at blive blæst omkuld af den første storm, eller tørste til døde i en tør sommer.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for hjælpen alle sammen,mange af planterne var Ca 40 højere End de korteste så jeg har klippet de lange i samme højde så det passer sammen, de er omkring en meter høje nu alle planterne, og har lagt mærke til de vokser helt vildt i toppen igen men ikke i bunden kun nogle enkelte grene, er det meget normalt de helst vil vokse i toppen når de er høje? 
Normalt lader man nyplantede liguster vokse så hurtigt de vil , ikke 2 planter vokser ens og lige hurtigt , først når planterne har nået den ønskede højde , så klipper man  toppen , og så bliver de også  tættere forneden .
Liguster er stort set idiotsikre , vand meget sjældet , kun i ekstemt tørke , og giv gødning  i foråret når væksten er begyndt , held og lykke med det .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Jeg er ikke enig i, at man først klipper toppen, når planterne når den ønskede højde. Gør man det, så får man en høj og utæt hæk med ranglede stammer, og skulle der komme et kraftigt snevejr en vinter, så bukker hækken sammen, og så står der Liguster á la Vandret på menuen. Jeg ville altid klippe (mindst) halvdelen af de nye topskud, for at tvinge planterne til at skyde til siden og blive mere robuste.

Hellere leje end at bo på gaden.

den ser sådan her ud efter jeg har klippet toppen af for et stykke tid siden, skal der mere af? 
Vedhæftede filer:
Der er der rigtig mange meninger om, men jeg har taget lidt af spidserne, både i toppen og i siderne, når jeg har haft en ny liguster, så vel nærmest en mellemting.
Men hækken skal nok blive fin, uanset hvilken metode du vælger..

Vi prøver igen, i morgen --
Kolding75 skrev den 15-07-2021 19:13:54

Jeg er ikke enig i, at man først klipper toppen, når planterne når den ønskede højde. Gør man det, så får man en høj og utæt hæk med ranglede stammer, og skulle der komme et kraftigt snevejr en vinter, så bukker hækken sammen, og så står der Liguster á la Vandret på menuen. Jeg ville altid klippe (mindst) halvdelen af de nye topskud, for at tvinge planterne til at skyde til siden og blive mere robuste.

 Kort og godt ,    sikke noget ævl ..........forsat god aften.......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis