Råd til konstruktion af carport

Vedhæftede krusedulle er blot en hurtig nedkradsning af min overordnede ide og altså ikke en præcis detaljeret og målfast tegning.

Jeg tænker på, om det vil være holdbart at placere overliggeren direkte oven på stolperne og fastgøre den med beslag/vinkler? Se tegning.

Jeg har nemlig set andre lave slidser, og atter andre montere overliggeren på siden af stolperne, igen med slidser. Jeg formoder, at det må være for at afstive konstruktionen. 

Tænker dog, at min egen ide er meget nem og enkel, hvis den altså er gangbar? 

I modsatte side påtænker jeg bjælkesko jf. tidligere indlæg.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Planen er altså at ligge overliggeren direkte på stolperne og herefter ligge spærene direkte på overliggeren og fastgøre med beslag. Er konstruktionen afstivet nok monstro? 
Uden at være tømrer ville jeg mene det afhænger af dimensionen af din overligger.
Hvis du ligger eks. en 145*45, ville jeg skære den ned i stolpen eller hænge den på siden med bolte igennem.
Hvis du bruger samme dimension som stolperne, eks. 75*75, kan jeg ikke se noget problem i at ligge den direkte oven på med brede beslag til at holde den.
Men afvent lige og se hvad andre mener, da jeg måske tager fejl i min tankegang  


Bare kald mig BBB 
Ok tak for svar. Afventer lige om der kommer indvendinger👍
Er det ren og skær synsmæssige overvejelser der afgøre om den ligger ovenpå eller monteres på siden med bolte? For placeret ovenpå tænker jeg da, at konstruktionen må være stærkest? 
Annonce
En rem på 45x195 på højkant skåret ned i stolperne er langt stærkere end en 97x97 vandret oven på stolperne, selvom tværsnitsareal af de to remme er ens, fordi:

En bjælke modstår laster langt bedre på højkant end hvis du lægger den fladt ned. Der opstår en afstivende plade/skive effekt når den står op.

Endvidere vil remmen der "står op" til dels bidrage med tværgående vindstabilisering af langsiden, da samme pladevirkning medvirker til afstivning af stolpetoppene. Der skal så bruges flere skruer til at fæstne remmen, nok 3 PR. stolpe, top, bund og midte af rem, ved hver stolpe.

Da det er en carport er det dog ikke helt så vigtigt, og du kan sagtens slippe afsted med en rem svarende til stolperne, lagt på toppen af stolperne.
Men den anden løsning er klart stærkest.

Elektronikteknikeren
Læg overliggeren oven på de lodrette stolper, det giver en stærk konstruktion. Brug beslag til fastgørelse.

fase
Hvis og såfremt, at man nu valgte at placere overliggeren på højkant i en slidssamling, er der så nogen rigtig/forkert måde at lave en slids på?

Kan man eksempelvis retfærdiggøre at lave den jf. nedenstående tegning, hvor man saver halvt ind i stolpen? På forhånd tak.
Ja det er fint.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis