Gammel overligger fra 1964

Denne overligger fra 1964 sidder ret godt fast. Den er sømmet direkte ind i muren og rører sig ikke når jeg vrider i den med koben.  Ønsker et godt råd til, hvordan jeg får den afmonteret uden at knække hele rækken af mursten. Tager gerne flere billeder, hvis nødvendigt. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan først skære dem (lægterne) i mange stykker med rundsav eller fuksvans. Rundsav kan stilles i dybde så der kun er et par mm tilbage hvis du omhyggelig holder rundsav lige.
Så har du kun 1 - 2 søm at slås med ad gangen. Men der er sikkert sømmet i fuger, og søm er rustent i årenes løb, også inde midt i fuger, så de sidder godt fast og du skal nok regne med at reparere på fugerne.
Hvis du saver ret tæt på søm så er det også muligt at flække resten, så der kun er søm tilbage. Ved at holde en stump bræt eller lægte under koben får du fat i søm, men måske knækker hovedet af så.
Til sidst hvis det ikke lykkes så må du hugge / bore ind imellem de 2 søm stumper som sidder tilbage og dermed løsne dem.
Det bliver nok en kombination af ovenstående, da nogen sidder mere fast end andre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, tak for grundigt svar. Ja, sømmene sidder i fugerne, umiddelbart er er fugerne fjernet og i stedet har man placeret noget træ i fugen, som man så har sømmet ind i.

Får p. t. en ide om at kappe hovedet af alle sømmene, trække træet ud, og skære ale sømmene med en bajonetsav efterfølgende. Er den løsning gangbar mon? 
Nej du bør gøre som elmand skriver, altså fjerne træet og bagefter trække sømmene ud. Derefter fjerner du træklodserne og reparerer fugerne.

fase
Jeg skal i øvrigt lave en ny carport. Vil i hertil montere en ny overligger som den gamle eller bruger man i dag snarere beslag som man fastgøre til muren og placere/montere spæret i? 
Men, der skal jo lidt fald på taget, og det er vel lidt svært med sådan en bjælkesko? 
Det er ikke så svært. Du saver et hak i bjælken, så det passer til faldet.

fase
Det er ikke godt at lade søm blive. Når nu det er træpløkke, så kan du bore træet ud, og fuger er ikke mere skadet end allerede er i forvejen.
Jeg ville sætte en tilsvarende overligger op til at holde taget. Men vælger du bjælkesko sættes disse med fald eller hvad du ønsker. Hvis det er fald væk fra huset, så betyder den lille vinkel ikke noget i forhold til bund i bjælkesko. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis