Fugning af gerigter og fodlister

Hejsa.
Jeg skal fuge (tænker at bruge Danaseal Interior 521) langs mine mange fodlister og gerigter som er 10 cm brede og i almue stil.
Ved fodlisterne tænker jeg ikke at bruge bagfugestop selvom der enkelte steder er sprækker der er brede, men ved mine gerigten overvejer jeg det.
Aner dog ikke om det er nødvendigt?
Ved mange af mine gerigter er der nemlig 8mm bag hele gerigten ind til væggen, så for ikke at skulle fylde hele hullet ud med fugemasse og være sikker på at fugen holder, ville det så ikke være smart at bruge bagfugestop her?

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ret i at 8 mm er meget at fuge. Så det ville jeg nok prøve at gøre lidt mindre. Enten ved at skyde/slå en stift / dykker i hvor det er værst eller simpelthen en skrue
Du kan også lime det med hvid montage lim, men så skal du holde det inde i nogle timer. Det kunne være med skruetvinger igennem dørhullet, Et bræt på tværs i hver side og så spænde
Eller på andre måder holde det på plads indtil limen kan holde.
Hvis du bruger bagstop på gerikter så tror jeg de er på vej yderligere udad.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-07-2021 12:20:25

Du har ret i at 8 mm er meget at fuge. Så det ville jeg nok prøve at gøre lidt mindre. Enten ved at skyde/slå en stift / dykker i hvor det er værst eller simpelthen en skrue
Du kan også lime det med hvid montage lim, men så skal du holde det inde i nogle timer. Det kunne være med skruetvinger igennem dørhullet, Et bræt på tværs i hver side og så spænde
Eller på andre måder holde det på plads indtil limen kan holde.
Hvis du bruger bagstop på gerikter så tror jeg de er på vej yderligere udad.

 Forstår jeg ikke lige.

Altså de sidder jo hvor de sidder og kan ikke komme ud eller ind.
At lime hullet ville jo kræve endnu mere lim i et 8mm sprække, end fugemasse. Så det forstår jeg slet ikke.
Det ikke fordi de sidder forkert. Tror bare selve dørrammen var bredere end væggen, der er lavet af amatører for 20 år siden.


Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Måske foto ville hjælpe?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis man skubber hårdt til gerikt på siden væk fra døren vil man ofte kunne klemme den 5-10 mm ind imod muren. Det er den afstand man ofte reducerer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis