Skaffe nye bolte till bilens undervogn?

Jeg har brug for hjælp til at finde oem numre eller specs til bolte og skruer til min bil.
Meget gerne også hvor man kan skaffe sig dem. 

Skal skifte forbro og bærerarmen på min golf 4 fra 99 motorkode akl - forventer ikke boltene er noget værd at genbruge ligesom man heller ikke bør (hvis jeg er så heldig at få dem ud i ét stykke). 

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal optrevle de rigtige. Har tegninger med numre på stortset alt, men ikke på forbroen - eller den kan jeg i hvert fald ikke finde.

Mangler også andre bolte omkring som bør erstattes men har kun fundet dem på ebay - de må da sælges lokalt af noget forhandler? 
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja men det kræver du kender dimensionen på boltene, samt gevindstigning, endvidere skal du kende trækstyrken på boltene.
som typisk heder 8.8, 10.9 eller 12.9 til en bil

Vi prøver igen, i morgen --
Jo deeeet...
Det kommer jeg nok ikke videre med, kender intet af det og har ikke en tegning eller spec's at finde det ud fra.. Men ellers tak :)
Og ligegyldigt hvordan boltene så ud da de blev monteret i tidernes morgen, så vil jeg væde på det ikke ser sådan ud når/hvis de kommer ud... Så spørger ligeså meget til hjælp med at faktisk finde nogle specifikationer på boltene.
- og generelt bilmodellens andre smådele..

Sgu så træls når man har skaffet sig friske dele men skal skrue det på med hvad der ligner en nitte fra titanic d.d..
Nu skal boltehovederne ikke ligne en nitte fra Titanic, hvis du bruger det rette værktøj. For at finde dimensioner og tilspændingsmomenter må du på biblioteket og låne Haynes How it's made over din bilmodel. Ellers kan du vel måle boltediameteren.

fase
Jeg synes du har dårlig forventning til din golf. Jeg har skilt både bagaksel og lejekonsollerne på baghjulene på min polo fra 03. alle bolte så normale ud efter udtagning og kunne fint genbruges. ingen af dem havde været udtaget før.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har også en gammel bil fra 99, dog en Corolla, har aldrig haft problemer med boltene, havde forbroen nede for et par år siden, i forbindelse med at koblingen skulle skiftes, alle boltene var intakte.
Den er så undervognsbehandlet.
Så mon ikke dine bolte også ser rimelige ud? Brug 6 kantede toppe, så skader du ikke bolthovederne.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg har forsøgt at lede i en virkeligt dårlig fotokopiret rep. manual fra haynes uden held på forbroen eller bolte- måske de skæve sider og ukorrekte sidetal eller de udtværede illustrationer det hindrer mig i at finde det.. Så scroller videre. Kan man seriøst låne haynes på biblioteket?

Men jeg er ikke helt med på jeres tanker.. Bilen omkring 22 år gammel kørt 280.000 og jovist, været undervognsbehandlet engang - men ikke hvor det tæller længere.. Lad mig bare sige der er rigtigt meget rødt metal i bunden - som jo deraf også bliver udskiftet delevis henad vejen i min tid. Har haft knækket bolte før og det er dælme nederen når man ikke bare kan shoppe dem i bilka og bilen står uden hjul.. Apropo så finder man netop denne historie på et dansk fora om biler ..Surt show

Og en del af boltene i forbro og bærerarme har jo adgang til godt med sjask sjap salt og vand i løbet af året. Så har metal det med at boble lidt op, vride sig lidt i propotioner og især knække når de forsøges skrues ud - men det kan da godt være jeg har heldet med mig og det med w40, måske ild osv flyder direkte ud uden problemer....

Men. ang tilspændingsmomenter og deslige må jeg stadig undersøge videre - håbede herinde evt. havde haft Golf eller gjort det før så jeg ikke skulle lede for længe..
Men desuden, så burde man altså ikke montere sin forbro i med de gamle bolte - selvom det går..  Rigtig mange oplever at de langsomt løsner sig - fordi de ikke er lavet til genbrug. Og nu er de her jo allerede rustet, så det ville være rart med nye for god orden.
har dog købt loctite skruesikring alligevel :D
Har selv endeligt fundet en ganske overskuelig illustration med de ønskede dele numre og data..

Den her side har sgu hjulpet mig igennem en del efterhånden - så fik jeg også tjekket data på den forbro jeg heldigvis har bestilt rigtig     
https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/golf+variant+4motion/golf/1998-203/1/199-199020/#1
Når der så står no vendor code ved boltene hvor kan du så købe dem?  har du noget dukomentation for at man ikke må genbruge bolte der? jeg har købt Hayens værkstedsmanual til alle mine biler og det er meget sjældent at det pointeres at nye bolte skal anvendes. Typisk i poloen ved bremseklodser bag og topstykkebolte.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Prøv at se på ww.vagcars.dk der utroligt meget om VW gruppens biler.

fase
kovas skrev den 07-07-2021 17:27:51

Når der så står no vendor code ved boltene hvor kan du så købe dem?  har du noget dukomentation for at man ikke må genbruge bolte der? jeg har købt Hayens værkstedsmanual til alle mine biler og det er meget sjældent at det pointeres at nye bolte skal anvendes. Typisk i poloen ved bremseklodser bag og topstykkebolte.

 Bruger ikke siden til at finde sælgere, men til at finde produkternes numre så de kan søges.. Autodoc har også givet mig et par numre, dog ikke de samme - men til bolte som deres tekniske afdelingen skriver hører til broen.

Og nej har ikke nogle officiel dokumentation, men alle DIY videoer og mange af de online manualer siger "one time use" "altid brug nye bolte" osv. **Edit - jeg læser nu et bekendt begreb jeg syntes at have hørt før - her en forbro i passat som monteres med strækbolte. Strækbolte - one time use
Desuden på bilgalleri mener jeg, kan du finde fortællingen om at boltene knækker - og på engelske forums læst om folk hvis forbro går løs og begynder at skramle under kørsel - trods tilspændingsmomenter er fulgt...
Autodocs tekniske afdeling har dog skrevet at jeg bare kan genbruge - og da jeg umiddelbart kun kan finde dem online på ebay fra england under numrene og ikke ved hvor man ellers køber den slags lokalt - så forsøger jeg nok først uden nye bolte. Desuden er over 300 kr eksl. told og moms fra england liiige i overkanten   

medmindre jeg lige finder dem inden.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis