Badeværelse - væg først eller gulv først?

Hej LDS,

Jeg skal igang med at renovere badeværelse snart fra top til bund. Jeg har godt og vel researchet alt, men mangler 1 sidste detalje.

Jeg kommer til at rive det gamle gulv op, lægge svalehaleplader og så nyt gulv ovenpå. I rummet er der puds-på-strå på 2 af væggene og de andre 2 er bærende murstensvægge. Jeg tænker at tage Fermacell plader i brug fremfor to lag af gips.
Her kommer så det store spørgsmål:

Skal jeg lægge gulvet først (så det når helt ud til blottede vægge) eller skal jeg opsætte Fermacell plader fra top til bund og derefter lave gulvet (så det når ud til Fermacell plader)?
I begge tilfælde er der selvfølgelig isolering imellem gulv og væg.

Mit umiddelbare gæt er at man lægger gulvet først og derefter sætter Fermacell pladerne på væggen hvorefter man maler sin vådrumsmembran på gulv + væg?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok have gulv først. Men hvis det er på 1. sal så ville jeg ikke isolere imellem gulv og væg. Det gør man ud imod sokkel m.m. Men her forestiller jeg mig at der både er isolering under svalehaler og uden for væggen. Så den isolering imellem gulv og væg er kun for at genere vådrums membran. Denne skal i øvrigt være med strimmel rundt i alle samlinger imellem gulv og  vægge samt i hjørner ved vægge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Ev Elmand,

Det er på 1. Sal.

Er det ikke rigtigt forstået at der skal ligge et lag flamingo / lydisolerende materiale mellem svalehalepladerne / betongulv og  så væggen?
Nej, flamingo bruges udelukkende som termisk isolering for ikke at danne en kuldebro mellem gulv og evt. sokkel under ydervæg.
Flamingo har ingen lydisolerende kvaliteter.
Hvis dit gulv ikke er i stueetagen i en villa, skal du ikke bruge flamingo langs væggen.

15mm fermacell er at foretrække til væggene.

Elektronikteknikeren
Hmm lad mig prøve at stille spørgsmålet på en anden måde så :)

Må betongulvet godt røre væggene? Jeg var under forståelse at betonnet kunne afgive fugt til væggene så?
Det kommer jo helt an på hvad væggene er lavet af.
Man plejer at styre fugten fra en betonstøbning med plastfolie.

Hvis du mener beskyttelse opad til, mod den nye væg du opstiller efterfølgende, er svaret murpap.


Elektronikteknikeren
Annonce
Hej Gregeren,

Tak fordi du tager dig tid til at svare på mine spørgsmål - det her er umiddelbart det eneste område hvor jeg har svært ved at finde information online.

Vil du så anbefale, uanset murtype, at jeg ligger noget plastfolie for at være 100% sikker på at der ikke vandre fugt ind i muren? Jeg har nemlig set flere eksempler nu:

- 1 CM Flamingo imellem væg og beton / plader
- Lydisolerende materiale mellem væg og beton / plader
- Plastfolie mellem væg og beton / plader
- Ingenting mellem væg og beton / plader
- 0.5cm "hul" mellem væg og beton / plader

Jeg kan dog ikke finde noget information om hvorfor man ville gøre det ene og det andet. Kan kun finde korte videoer / billeder af processen. Fabrikanter af svalehaleplader viser kun eksempler med deres lydisolerende materiale mellem væg og beton / plader.
Beton afgiver ikke fugt efter afhærdning (2-3 uger). Plast eller murpap er ikke nødvendig når vi snakker om 1. sal.
Efter 1 uge er fugt afgivelse så minimal at du sagtens kan sætte skillerum op. For at påvise hvornår det ikke afgiver fugt lægger du en plast bære pose på gulvet og lægger lidt vægt på så den ligger tæt med gulvet. Efter 1 nat kan du nedenunder se fugt på beton hvis der stadig afgives lidt 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak EV Elmand,

Så begynder tingene så småt at klikke på plads nu!

Bare for at få ekstra input - hvornår tænker i umiddelbart man kan påbegynde vådrumsmembran på nyt betongulv? Jeg finder varierende kilder hvor nogen siger 3 dage, andre siger 2 uger.

Der følger du blot producentens anbefalinger.

Producenten ofte værende LIP eller Alfix

Elektronikteknikeren
LIP har sådan et helt sæt med alt i til lige under 500 kr.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også