Opkant af sternbrædder

Kære LDS-forum.

Jeg er nu næsten klar til at nedrive det eksisterende flade tag på vores garage og skal herefter genopbygge det. Jeg har det meste af foråret 2021 planlagt projektet, men jeg bliver ved med at have problemer med én ting, som jeg håber, at I kan hjælpe med:

Konstruktionen bliver et fladt tag med et fald på 1:20. Det skal herefter dækkes med tagpap. Jeg skal i den forbindelse have en opkant på 15 cm, og det er her, at mit problem optræder. Jeg ønsker nemlig at montere en beklædning hele vejen rundt med sternbrædder (150 mm under, mellem og over), men jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal montere denne kant "opad" de resterende 15 cm, siden der ikke er nogle spær at bore sternbrædderne fast i? Skal man lave en ekstra ramme, eller skal jeg bruge nogle andre sternbrædder?

Jeg håber, at jeg har beskrevet problemet nøjagtigt nok. Jeg har vedhæftet en skitse af de nødvendige elementer for at tydeliggøre problematikken.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Opdatering: Min kone har i mellemtiden foreslået, at man med laskeplader forbinder sternbrædderne på forhånd/efterfølgende, så man på den måde fæster det øverste, "løse" bræt sammen med de underliggende sternbrædder. 
Mange tak for dit input, S. Fabrin.
Du skal have en indvendig 3-kant op ad stern 1, således at tagpappet ikke får et 90 gr skarpt knæk, når det går op ad stern 1. Målet på 3-kanten er bedst med min 50x50 mm. Den kan ligeledes bruges til fastgørelse af stern 1.

Prøv evt. at se side 16 på vedhæftet pdf-fil
15 cm opkant er meget. Måske skulle du planlægge dit afløb på en måde så det blev lidt mindre opkant. Det kunne tænkes at det var muligt med afløb lige midt på, og så 110 mm rør der løber under loftet imellem 2 spær, så det alligevel ender ude ved siden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bemærk at 15 cm stern er et nominelt mål, det faktiske mål bliver ca. 3,3 cm lavere, pga. fer og not.
Går ud fra at det er standard stern du vil bruge.
Du kan evt. også gå ned til 125 cm stern, eller lave en kombination af 150 cm og 125 cm.
Mange tak for alles input indtil videre. Det er alt sammen meget hjælpsomt. 
Jeg har lige lavet mit tagpaptag også ca 6x3 meter. Jeg har brugt stern på 2x15 og ført det ca 8 cm over overkant af krydsfinér. Jeg brugte trekant-lister på 4x4 cm. Det øverste stern er så monteret både ind i spær og ind i trekant-listen.
Skuret måler ca 2,7 meter i højden og udhænget af de 2 stern er så knap 30 (pga overlap). Jeg lavede også først en  prøvesamling med 3x125 mm stern men synes at udhænget blev så "tungt" i udtrykket - så derfor de 2x150
Sune_R, mange tak for din tilføjelse. Din beskrivelse er meget nem at forestille sig. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis