Slibe og oliere palisanderbord

Har netop slebet og olieret bord af palisander. Spisefladen er dog nok finer. Sleb den pænt. Nu har jeg givet mørk palisanderolie mange gange over en uge (dog også teakolie, da jeg løb tør).

Alligevel bliver der ved med at komme lyse områder. Kan finer ikke suge olie? Eller skyder den det væk?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skyldes at pladen ikke var slebet helt fri for lak.
Det er en ommer. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er faren ved at skifte fra lak til olie.
Hvis lakken ikke er 100 % fjernet og træet er helt råt, kan olien ikke trænge ind og skjolder opstår.

En måde at tjekke om al lakken er væk, er at køre en opvredet klud hen over... Den virker på samme måde, som olien. Træet vil skifte til en mørkere farve der hvor træet er rent, og lysere der hvor der er lakrester.  
Men fordelen ved den fugtige klud er at du hurtigt kan arbejde videre, når fugten er væk.... nu skal du fjerne olien for at slibe bordet færdigt   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det gjorde jeg ved efterfølgende rengøring. Det blev lige mørkt, men lysnede så efter kort tid få steder.. æv
jahnsolo skrev den 07-07-2021 05:51:23

Kan jeg ikke nøjes med at slibe, hvor de lyse områder? Og vil slibningen ikke fjerne den olie?

 Det bliver svært at opnå et ensartet resultat hvis du starter med nogle områder der er nyslebet og andre der har fået mange lag olie. 

Der er næppe nogle vej uden at om give hele bordet 

Ask
Ok. Behøver jeg grundrens først eller kan jeg bare gå igang med at slibe?
Hej Jahnsolo

Jeg står i præcis samme problemstilling.
Har et snedker lavet langt sofabord i palisander som jeg har slebet først ned 180 korn sandpapir derefter 240. Givet 5 gange olie men det bliver ved med at fremvise lyse områder når indtørret . Fik du dit pænt ensartet - og hvordan ? 
Købte en billig excentersliber i Bauhaus. Startede med højt korntal for en sikkerheds skyld. Gik så til grovere. Da alt var slebet "rent" og træet stod lyst, så gned jeg bare palisanderolie ind. Det tog dog nogle dage, da det skulle have flere gange - og så skulle det jo tørre, før ungernes fingre m.m. skulle på det igen ,:)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis