Beton uden småsten i til kantsten ?

Skal støbe en hel del kantsten.

Er det nødvendigt at blande småsten i betonen, eller er det ligegyldigt, projektet taget i betragtning?

Har en stor bunke sand og cementsække, liggende, men ingen småsten.

Mvh. Christian M

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Beton uden sten er ikke beton men bastardmørtel. Du kan sagtens bruge sand og cement til at støbe kantsten. En blanding af 1 del cement og 6 - 7 dele sand er fint.

fase
Jeg mener nu at beton med sand alene kaldes slidlags beton. Men det er nu lige meget hvad benævnelse man har.
Grunden til at man bruger småsten i betonblandinger er for at spare på cement. Man behøver stort set ikke at regne sten delen med i blandings forhold.
For at det har den styrke det skal have mener jeg nu der skal den del mere cement i når nu det er ren sand ( link blandetabel). Så allerede der er der en besparelse i cement ved at bruge støbemiks i stedet for den rene sand. Men det kommer jo an på hvor mange kantsten der skal støbes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
I følge mureren er beton en blanding af cement, sand og sten. Jeg er blevet rettet af selvsamme, men det skal vi ikke blive uvenner over. Til at sætte kantsten i bruges en ret svag blanding. Det gør brolæggerne i hvert fald. Kantstensbeton er slet ikke nævnt i tabellen.

fase
Så er vi fuldstændig enige.
Til at sætte kantsten bruges en svag blanding. Naturligvis enig.
Men jeg synes der står at han skal støbe kantsten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skal ikke støve selve kantstenen, men sætte dem fast, så de ikke rykker sig 

Mvh. Christian M

Christian M skrev den 06-07-2021 12:09:38

Skal ikke støve selve kantstenen, men sætte dem fast, så de ikke rykker sig 

Der står godt nok i dit spørgsmål, at du vil støbe kantsten. Det har jeg opfattet som at støbe dem fast, fordi støbning af kantsten kræver en dyr form. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis