Motoralarm

Hej LDS.

Hvis jeg har en bådmotor, hvor der er tilsluttet alarmlamper for feks lavt olietryk, høj temperatur osv. hvordan får jeg så nemmest tilsluttet en buzzer/summer, der giver lyd en af alarmpærerne tændes ?

Jeg kan godt tilslutte buzzeren til en enkelt lampe, så den hyler hvis lampen lyser.
Men hvis jeg ønsker 1 buzzer, men 5 lamper/alarmer, der hver især skal kunne få buzzeren til at hyle ?

Mvh
Hej LDS. Hvis jeg har en bådmotor, hvor der er... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hans bekymring er at glemme at koble alarm til igen. Det kan løses på den måde med brydekontakt i relæer, så er de klar igen efter f.eks. tænding er slået fra. Det kan og være noget andet der slukker holde relæer igen. Det kunne samtidig være en alarm trykknap som bryder strømmen kortvarig for at få gang i alle alarmer igen.
Endelig er der jo en eller anden programmerbar styring, hvis man kan finde en i lav prisklasse. Så kan den erstatte  både dioder og relæer.
Er der andre smarte løsninger så er man velkommen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For at give en  bedre beskrivelse, så er der pt 3 niveaualarmer NO, som er tilsluttet en lampe. Ved høj vandstand lyser lampen, og så vil jeg gerne have en buzzer ind over.
Når der så er høj vandstand, skal lampen lyse og buzzeren hyle. Så vil jeg gerne kunne afstille lyden, selvom lampen stadig er aktiveret.  Når vandniveaeuet igen er normalt, slukker lampen igen, og stiger vandet skulle lampe og buzzer så begge give alarm igen.  Så vil ikke have en on/off kontakt til buzzeren, blot en form for nulstilling af lyden.

Håber det giver mening ?
Med det ønske skal din plus til afstille arrangement komme fra selve alarmen. Altså den plus som kommer på lampen i tilfælde af alarm
så kan du nøjes med en 1 polet relæ ( omskifter ) Og sikkert kun 1 relæ da den så giver lyd uanset hvilken alarm type der er. Du skal have diode for hver alarm lampe så de lampe 2 - 3 - 4 - ikke lyser ved alarm på 1 o.s.v 
alarm plus ( efter dioder hvis der skal flere på samme buzer )  ind på fælles relæ kontakt samt ud til af stille knap  - Bryde til buzer - Slutte til den anden side af afstille knap og til spole på relæ.
Den anden side af spole, buzer og alarm lampe på minus.
Når du har alarm virker lampe og buzer.  Afstille knap slukker buzer indtil problemet er løst
Lampe lyser fortsat.
Slukkes tænding lyser lampe sikkert ikke og når der tændes igen kommer både lampe og buzer hvis der fortsat er alarm.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tror muligvis nivaeualarmen er NC.
Men lyder til at det setup du beskriver, kan være løsningen  👍
Annonce
Der må jo være et system så lampen lyser når der er aktiv alarm. Så uanset NC eller NO så tager du plus ( eller minus) fra lampen og så må det virke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvilken type ræle vil du mene der kan bruges ? Evt et link ?

Tror godt jeg kan se mig ud af at få det monteret korrekt, når blot jeg har de rigtige dele 😉
Der er et hav af muligheder. Men denne type er med skrueklemmer når man også køber sokkel med.
Relæ link
sokkel link
Det er godt nok 2 polet relæ men det betyder ikke noget. Der kommer noget forsendelse oven i. Men her kan du også finde dioder ( ensrettere )

 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har et par af denne type liggende, vil de evt kunne bruges?
Lige et link til det relæ jeg har liggende
https://www.matronics.dk/kategori/el-materiel/afbrydere-kontakter/12v/produkt/universal-relae
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis