Motoralarm

Hej LDS.

Hvis jeg har en bådmotor, hvor der er tilsluttet alarmlamper for feks lavt olietryk, høj temperatur osv. hvordan får jeg så nemmest tilsluttet en buzzer/summer, der giver lyd en af alarmpærerne tændes ?

Jeg kan godt tilslutte buzzeren til en enkelt lampe, så den hyler hvis lampen lyser.
Men hvis jeg ønsker 1 buzzer, men 5 lamper/alarmer, der hver især skal kunne få buzzeren til at hyle ?

Mvh
Hej LDS. Hvis jeg har en bådmotor, hvor der er... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Instrumenterne ("urene") får elektriske signaler (og måske andet) af forskellig størrelse. Dem kan du ikke koble til en lydgiver. Lamperne kan godt, men vi må så først vide om de - eller hvilke af dem - der koblet til plus eller minus.

Finnband
En simpel men alligevel god løsning kunne være at montere et mikrorelæ på hver lampe. Kontaktsættene  på relæerne parallelforbindes og styrer buzzeren. Så er der galvanisk adskillelse og du fri for at tænke på polaritet.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Nu skal jeg så småt i gang med projektet, blev lidt forsinket.
Har pt 2 lamper der lyser ved høj bundvandstand. De 2 lamper vil jeg via ensretter slutte til den samme buzzer.
Så ved høj vandstand lyser den pågældende lampe og buzzeren hyler.

Fås der noget simpelt man kan bygge ind så buzzeren kan gøres lydløs/ afstilles, altså når man har hørt hyletonen.
Vil helst ikke sætte en afbryder på, da man jo så kan glemme at slå den til igen.
Hvis det er sådan, at spændingen til alarmlamper og buzzer bliver afbrudt, når motoren stoppes, kan du stoppe hyletonen ved, at du med en trykknap trækker et relæ, som afbryder strømmen til buzzeren. Når "tændingsnøglen" så bliver fjernet, falder relæet fra igen og ved alarm, får du hyletonen igen.

fase
Så skal du have signalet over en brydekontakt i et lille relæ. Relæet skal være 2 polet med skifte funktion i mindst den ene pol.
Så kommer alarmen igennem brydekontakt som nævnt og hyler ikke mere når du trækker relæet
 Den anden pol (slutte funktion) står med plus  parallel over din afstille knap (trykknap med fjeder retur). Og så går denne plus til spolen som så er trukket indtil motoren stoppes ( tænding slukker for plus. )
Så virker alarmen igen efter stop. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Fabrin det kører ikke over tændingen, så den løsning duer nok ikke.

Ev elmand det lyder som noget i den stil jeg skal have fundet. 👍
Ja eller denne noget billigere link
Men de er begge beregnet til meget store strømme i forhold til opgaven.
Hvis du er til / kan lodde, så er det meget billigere og fylder ikke så meget hvis du lodder det på en print plade, med skruetilslutninger. Så kan dine dioder, trykknapper og relæer være på samme plade. Jeg skal gerne finde muligheder når jeg kender dine ønsker der.
Hvis jeg søger på relæ hos f.eks, RS component. så er der over 15000 muligheder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej EV ELmand.

Tror godt jeg "tør" gå i gang med at lave det på printplade.  Er godt nok nyt for mig med printplader, men kabler osv har jeg tidligere loddet.

Jeg har 3 vandstandsalarmer, der pt får hver sin lampe til at lyse når de bliver aktiveret.
Vil gerne have en buzzer på, og så mulighed for at afstille buzzeren, selvom der stadig er alarm/lys i lampen.

Men lyder ikke til at det er helt umuligt, bare man finder de rigtige dele ;-)

Mvh
Eriks forslag forudsætter også at motoren bliver stoppet - tændingen bliver afbrudt. Du kan koble alle de alarmer på, du ønsker, der skal bare en diode fra hver til buzzeren. Afstllingen kobles på buzzeren.

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis