Motoralarm

Hej LDS.

Hvis jeg har en bådmotor, hvor der er tilsluttet alarmlamper for feks lavt olietryk, høj temperatur osv. hvordan får jeg så nemmest tilsluttet en buzzer/summer, der giver lyd en af alarmpærerne tændes ?

Jeg kan godt tilslutte buzzeren til en enkelt lampe, så den hyler hvis lampen lyser.
Men hvis jeg ønsker 1 buzzer, men 5 lamper/alarmer, der hver især skal kunne få buzzeren til at hyle ?

Mvh
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må kunne klares med nogle ensrettere der sørger for at strømmen kun kan løbe den ene vej. Samme princip som kontraventiler til f.eks.vand.

Søren O
Ellers sæt en buzzer på hver lampe, en buzzer kan erhverves for 20 kr.
Du kan også få en lampe med indbygget buzzer.

Vi prøver igen, i morgen --
Sømand, den ensretter/diode, du henviser til er udmærket, selvom det ikke behøver at være en 800V diode.

fase
Der bør bestemt allerede være lydsignal ved for lavt olietryk og for høj temperatur. Førstnævnte plejer at lyde inden motoren startes og når den er blevet stoppet. Så sikres det også, at lydgiveren virker.
Hvad er det for en motor (fabrikat og type-nr.) du har og hvilke alarmer vil du have ?
Det er rigtigt det med ensretter-dioderne, men forudsætter at alle alarmer afgives med samme polaritet - plus eller minus.

Finnband
Annonce
Siger tak for svar.
Så er der lidt at gå videre med.  Der har muligvis tidligere været lyd på alarmerne.
Tænkte det var nemmere med 1 fælles buzzer, men er jo selvfølgelig også muligt st sætte em buzzer på hver eneste alarmlampe.
Vil gerne have lyd på olietryk, kølevandsniveau og temp, lækolie, gearolietryk og evt ladelampe.
Da du ikke oplyser motorfabrikat og -type, er det ikke muligt at hjælpe dig konkret.
Censorer for ladespænding, kølevandstemperatur og olietryk er der nærmest garanteret allerede. Om der findes det for de øvrige ting, du nævner, er mere tvivlsomt. Det er i praksis nogle langt større problemer end om alle alarmer kan samles i en fælles lydgiver.

Finnband
Hej Finn.
De nævnte ting har pt alarm via en lampe /pærer, så tænker at føleren må være til stede.
Motoren er en caterpillar 3406
Javel. Det er en lastvognsmotor beregnet til brug under alle mulige klima- og belastningsforhold på kloden.
Den har (derfor) ganske rigtigt talrige sensorer og alarmer, der alle er forbundet til motorens elektronikboks. Om du nu har brug for dem alle er vel et spørgsmål. Det er jo en ret enkel opgave at være bådmotor i DK. Men jeg tror du må have hjælp af en caterpillar-fagmand. Det er ikke simple sager.
Den omfattende manual for maskinen findes her: https://drive.google.com/file/d/1CZcy-hT2tequGLniLw7-lJRHYM81lP03/view


Finnband
Denne her har nu været marinemotor hele sit liv, og er heldigvis fra tiden før det hele blev elektronisk.
Ure og lysalarmer er ført til styrehuset, derfor jeg tænkte det kunne være forholdsvis simpelt også at få lyd på dem.
Men ja, caterpillar findes mange steder...
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis