Stabiliserende væg / gavl

Hej

Jeg har købt et hus hvor jeg vil ændre i plantegningen, helt konkret vil jeg vælte  den ene væg i huset, Da den ikke er bærende (huset har gitterspær og er 7,5 meter bred) Den er markeret med Rød. Jeg vil dernæst vælte den væg der er markeret med en pil og en ny rød streg,
Går ud fra den er stabiliserende? eller?

Gavlenden i  stue/køkken væltes, og opmures på ny, fordi den er ringe, Jeg vil gerne sætte 3,25 - 3,5 meter vinduesparti i, Så går jeg ud fra jeg skal have et I eller H jern henover?

det samme gælder for garagen, portene skal udvides lidt, så der bliver ca 1,1 meter væg mellem portene, Så skal der vel også en Profiljern ovenpå?

er der nogen der har nogen bud på hvor Stabilisrende den væg jeg vil flytte er?

Samt hvilket jern jeg skal have henover

væggene er af 10cm gasbeton, og Det samme er den indvendige mur. med 100mm hulmursisolering, Ydermur er af mursten.

Vedhæftet hurtig redigering af plantegning.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget problem i at flytte væggen i stue / køkken. Det er så kort en mur at det sagtens kan gå.
Overligger over ny vindue skal stort set ikke holde noget, hvis der ikke er muret gavl. Hvis huset i forvejen har en trærem hen over begge sider ( lidt svær at se på tegning) så kan en tilsvarende træ beklædning se godt ud.
Hvis taget er tilsvarende på garager, så er der heller ikke noget særlig vægt der skal holdes oppe der. Du kan måske opleve at der er støbt en overligger nu. Så den vil være lidt svært at få ned på en nem måde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tænkte mest på den væg markeret med rød pil, om den udgør et stabiliserings problem.
Det er da helt rigtig at gavlen vil stå meget "alene i verden" hvis der kommer et stort vindues parti ind der.
Så her ville jeg nok rådføre mig med en byggesagkyndig. Måske en lokal murermester.
Ved at lægge en bjælke over og samtidig fastgøre det hele til spærene, så får du stabiliseret gavlen. Jeg ved godt at nogen vil mene at der kan komme bevægelser i tagkonstruktionen som kan påvirke muren så den revner. Men det var nu kutymen i mange årtier at gavle blev sat sammen med tagkonstruktion ved at murbindere blev sømmet fast på spær.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis