fliseterrasse plus drivhus

Er i gang med et projekt i haven hvor jeg har gravet ud til at lægge en fliseterrasse, hvorpå jeg skal have drivhus stående. Drivhuset er med et stålfundament som skal punktstøbes. Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal gribes denne proces an. som jeg ser det har jeg et par muligheder. enten kan jeg lægge fliseterrassen hvorefter jeg lægge fundamentet løst, hvorefter jeg kan se hvor der skal støbes. Herefter lirke jeg de fliser op som er i vejen, og støber hvad der skal støbes. til sidst tilpasser jeg flisen til fundamentet. Her er jeg dog i tvivl om det overhovedet er muligt at fjerne en enkeltflise (30x30) og grave et hul til støbning, uden at det falder sammen/ned i hullet, og fliserne rundt om bliver løse.

Ellers kan jeg lægge fliserne hvor jeg undlader at lægge fliser der hvor fundamentet skal ligge. dette kan dog give nogle vanskeligheder da jeg jo ikke har flisen er lægge næste flise op af, osv.

Sikker på der er andre måder som måske er bedre, så lad mig endelig høre fra jer.

som et lille tillægsspørgsmål - kan jeg lægge stabilgrus, stampe, lægge brolæggergrus/sand, stampe, og så lade stå en uges tid eller to. eller skal man lægge fliserne i samme omgang som man lægge sidste lag grus/sand?
ville selvfølgelig foretrække at gøre det i en arbejdsgang, men det har noget med lån af materiel at gøre.
på forhånd tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skruer du ikke bare drivhuset fast på fliserne , hvad skal punktstøbning være godt for.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 04-07-2021 21:03:25

Hvorfor skruer du ikke bare drivhuset fast på fliserne , hvad skal punktstøbning være godt for.......

 Forsikring kræver at drivhuse står på støbt fundament. Så det er et dumt sted at springe over hvor gærdet er lavest. 

Hvis man tegner sådan en forsikring . ja , men det kan ikke svare sig , da sådanne forsikringspræmier er meget dyre .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Du kan godt lade stampet stabil stå lidt tid, men jeg ville lave final afretning og fliser i én arbejdsgang.

Nu skriver du ikke hvad fliser du skal have på. Men igen, personligt ville lægge dem alle og så lirke dem op hvor du skal støbe under. Man kan sagtens grave ned og støbe uden at det skrider sammen - brug evt et pælebord og have et støberør klar til at sætte ned sådan at det ikke falder sammen.

Hvis det er lidt større fliser kunne du overveje at lægge rammen, markere op hvor der skal fæstnes, så bore ned igennem flisen, lirke dem op, beton i hullet FLISEN PÅ og en gevindstang ned gennem hullet. Så vil du have en nærmest intakt belægning uden tilskæringer og have punktfundamenter under fliserne. Bare en idé
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis