hydrostatolie

Hej

Jeg har en ældre proflex rider, som jeg vil skifte hyrdostatolie på.
Manualen siger SAE10W30 class CD-CF, men som jeg kan læse mig frem til er CD-CF ikke klasser der bruges mere.
Kan man bare bruge denne 10W30 ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan fint bruge en 10W30 olie, bogstavbetegnelsen skal bare være længere tilbage i alfabetet, hvilket alle moderne olier er.
Er den begyndt at trække dårligt, eller er det alm. vedligehold ?

Personligt ville jeg ikke bruge olie fra Biltema, men Castrol eller lignende, olien er under højt pres i en hydrostat, og skulle jo gerne beskytte den sarte indmad bedst muligt.
Husk at skift evt filtre, dog sidder de ofte inde i gearet, så de ikke er tilgængelige, uden at adskille gearet.(så vil jeg ikke gøre det)

Vi prøver igen, i morgen --
ok tak.
Det er en ældre sag jeg har købt brugt, hvor den tidligere ejer ikke har skiftet det, så tænkte det var en god ide at skifte.
Har lige renset og skiftet hele brændstof delen samt motor olie.
Der står i reperartionsmanualen at det ikke er nødvendigt at skifte filter med mindre man åbner den for reperation.

tjaa billigere olie behøver jo ikke være dårligere.  Der er blot er mindre avance. På Castrol er det jo ikke unormalt med 70% avance. Det er trods alt kun en havetraktor og ikke en rumfærge.  

jeg har ikke noget mod bltemas olier hvis de møder den specifikation som producenten af motoren foreskriver. Men jeg ville ikke hælde motorolie på min egen hydrostat. Da jeg arbejdede men den slags blev der brugt hydraulikolie til det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
På min Hustler zero turn, med gear fra Hydrogear skal der bruges 15w50 motorolie fuldsyntetisk, så tror den er god nok med motorolie.

Eneste er faring jeg har med Biltemas olier, er outboard totaktsolie, nøjagtig samme spec. som den quicksilver jeg ellers bruger.
Den fra biltema ryger, lugter og soder meget mere, og for første gang lavede min påhængsmotor en knast på tændrøret, så resten af olien røg ud, og jeg skiftede tilbage til quicksilver.
Men de spec. der står på olien, er langtfra ensbetydende med at olienerne er lige gode, der er mange andre parametre.

Vi prøver igen, i morgen --
Ja man kan købe det samme dyere. Men hvis en fuldsyntetisk olie fra biltema møder alle specifikatoner fra både wv mercedes mm til den motor som ligger i min polo 9n så er den efter motorfabrikantens krav god nok. Derefter kan man så købe sig til alt mulig andet hejs. Den honda vi har servicere jeg ikke selv og der hælder mekanikeren noget olie på som er 3x så dyr som biltemas. Jeg tænker at han tjener rigtig godt på det. deres 2-takt olie kender jeg ikke, så den vi jeg ikke udtale mig om.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Det er bare det kedelige ved motorolie, at det måske først viser sig efter lang tid om den var dårlig.
Tænker bare når Biltemas outboard totaktsolie var så dårlig, selv om den overholdt de samme specifikationer, som den quicksilver olie jeg normalt bruger. Så har jeg ligesom mistet tilliden til Biltemas olier. (har også prøvet en outboard totaktsolie fra Castrol, med samme specifikationer, den fungerede uden problemer)

Men sådan er vi jo heldigvis så forskellige.


Vi prøver igen, i morgen --
Forskellen på “billig” og dyr olie, der begge overholder standarder er, at den billige bliver meget hurtigere “træt” og det er desværre uden du opdager det. Så skifte intervaller er meget kortere - altså totalt set, ingen besparelse.
opfølgning:
Jeg var forbi den lokale havetraktorpusher og købte en dunk Husqvarna olie 10W30. det er jo ikke noget der skal skiftes hver måned.
Og det er jeg glad for, for hold da op noget bøvl at fylde på igen, hvis man følger husqvarnas vejledning. Men fandt hydrastat producentens egen vejledning og det gik bedre.
Efter udluftning er den kørende igen.
Men nok meget godt at få det skiftet, da det var kulsort.
Olien fra min så sådan her ud, så tror det er godt at få det skiftet.
(der er ikke Cola   )

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis