ekspansionsbolte problem

Jeg har købt en markise.
Med den fulgte der 8 Ø14 ekspansionsbolte.
Jeg synes godt nok de så lidt mystiske ud, men gik i gang efter vejledning, da jeg havde fået opklaret hvorfor der stod jeg skulle bore 16 mm huller.
Det var en fejl sagde producent. Jeg skulle selvfølgelig bore 14 mm huller til 14 mm bolte.

Nå men jeg borer 2 x 14 mm huller i min røde nursten. 110mm dyb som de skriver.
propper bolten i og spænder... men den drejer bare rundt og vil ikke tage fat.

Her er det så jeg er i tvivl om det er en ringe kvalitet bolte for de ligner overhovedet ikke de ekspansionsbolte jeg har brugt før og som man ellers køber.

Det lange rør der skal udvide sig er i øvrigt kun 13,5 cm.
Kun helt ude i enden er den 14 mm.

Hvad synes i om denne type? Jeg kan ikke få den til at virke...
Billede vedhæftet

https://www.moreland.dk/da/products/markise-tilbehoer/ekspansionsbolt-til-premium-markise/?partno=80016596

Tænker at gå ud og købe nogle nye, men svært at få 14 mm. i 110mm længde.
FOG havde kun 12 og 16.
Måske skal jeg til RAS.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der må være flere “fif”.
1: Adskil bolten og giv den “et klem midt på røret”, således røret bliver lidt ovalt.
2: Monter bolten i muren og spænd fast uden markise. Hvis bolten roterer, så lav lidt modhold med en vandpumpetang på det yderste af gevindet (brug noget stof eller lign. som mellemlæg for at beskytte gevindet. Er gevindet langt nok, så der er plads til 3 møtrikker, så spændes kontra med de 2 yderste. 

Søren O
Spænd expantionsboltene lidt til, så den strammer lidt i hullet, mon så ikke den får bid.
Var det mig ville jeg bruge noget klæbeanker/Injektionsmasse, og bruge gevindstænger, og gerne i rustfri, det holder, og ingen risiko for revnede sten, som med expantionsboltene.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har ofte ( 24 - 7 i minuttet )  advaret imod ekspansions bolte i mursten. De er svære at få til at tage fat,  de risikerer at flække mursten- Specielt den viste type er en af de dårligste til at tage fat.
Brug 10 mm franske skruer i 12 mm rawlplugs.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Brug injektionsmasse det er den stærkeste løsning, og ingen risiko for at dine mursten revner, som ved de andre metoder.
Jeg har lige monteret en træbjælke i mursten(til at bære taget i en udestue) jeg brugte denne her, ​LINK​​​  og rustfri M10 gevindstang.

Vi prøver igen, i morgen --
Franske skruer kan holde til mere end de 78 kg / stk   Men de 78 kg er sikkert kun markisens vægt. Når den er ude at hænge så er der meget mere bræk på, så der skal nogle stykker i.
De kan fjernes og kun efterlade hullerne, medens lim ankre ikke kan fjernes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis