Undgå at sodavand og øl fryser

Fruen holder stor 30 års åbent hus på lørdag hjemme. Har i den anledning anskaffet mig en udtjent kummefryser, som jeg påtænkte at enten fylde med koldt vand med is I, og så hælde sodavand og øl dåser i, eller bare en masse halvandensliters plastikflasker med is I, stående i som køling.

Kan ikke helt gennemskue, om jeg risikerer, at dåserne fryser til under minusgrader? Hvor lang tid før bør jeg slukke fryseren?

Min tanke er, at hvis der eksempelvis er 15 minus grader I fryseren, og jeg slukker for den og smider dåserne i, så vil de da fryse, uagtet at fryseren er slukket og ikke fryser længere.

Mvh. Christian M

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kold luft i en slukket fryser fryser ingen dåseøl. Der skal utrolig meget energi til at gå fra flydende og til fast form. Husk hvad du lærte i fysik.
Der er noget der hedder indfrysningskapacitet. Det er hvad en fryser kan indfryse i løbet af et døgn. Mener de fleste frysere har en kapacitet på omkring  20 kg, så det er ikke meget øl du kan nå at fryse. Så kolde skal øllerne vel heller ikke være.
Du kunne jo prøve at sætte f.eks. 10 stk. 1,5 eller 2 liters flasker i fryseren i nat. Jeg er sikker på at ingen er gennemfrosne efter 10 timer.
50 ltr. vand i bunden af fryseren ville nok være en bedre ide, men er fryseren tæt? Ellers må du fore fryseren med et stort stykke plastfolie.

Søren O
Søren O skrev den 01-07-2021 23:34:25

Kold luft i en slukket fryser fryser ingen dåseøl. Der skal utrolig meget energi til at gå fra flydende og til fast form. Husk hvad du lærte i fysik.
Der er noget der hedder indfrysningskapacitet. Det er hvad en fryser kan indfryse i løbet af et døgn. Mener de fleste frysere har en kapacitet på omkring  20 kg, så det er ikke meget øl du kan nå at fryse. Så kolde skal øllerne vel heller ikke være.
Du kunne jo prøve at sætte f.eks. 10 stk. 1,5 eller 2 liters flasker i fryseren i nat. Jeg er sikker på at ingen er gennemfrosne efter 10 timer.
50 ltr. vand i bunden af fryseren ville nok være en bedre ide, men er fryseren tæt? Ellers må du fore fryseren med et stort stykke plastfolie.

Jeg lab fint smide noget dampspærfolie i, og så fylde den op med vand.

Har lagt 10 halvandenliters flasker i fyldt med vand, her for små 2 timer siden 

Mvh. Christian M

Det sikre er at køle / fryse noget vand ned i plastposer Og det skal ske allerede i dag. På lørdag tager du poser ud, knuser isen lidt og hælder det sammen med kold vand i 1 murerbalje eller 2. Så putter du diverse øl og sodavand i baljen 1 - 2 timer før gæster kommer. Så har de det sjovt med at hente øl nede i vandet. Der kan fyldes op med både drikkevarer og ekstra is senere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan jo let regulere temperaturen i fryseren .ved at lade "døren" står mere eller mindre på klem .............

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Øllerne fryser i al fald ikke til da alkoholen i sig selv er "anti-freeze". Fx kan du sagtens ligge en flaske snaps eller vodka i en kørende fryser, uden den nogensinde fryser til.
Annonce
fuerzzz1 skrev den 03-07-2021 18:21:58

Øllerne fryser i al fald ikke til da alkoholen i sig selv er "anti-freeze". Fx kan du sagtens ligge en flaske snaps eller vodka i en kørende fryser, uden den nogensinde fryser til.

Det passer simpelthen ikke.

Vodka og snaps fryser formentlig ikke før temperaturen er meget lav, men det er på grund af den meget høje alkoholprocent i forhold til øl.
Øl kan sagtens fryse i en almindelig fryser.

Men om øl vil fryse hvis man slukker fryseren det ved jeg ikke.
fuerzzz1 skrev den 03-07-2021 18:21:58

Vrøvl.

Øl kan sagtens fryse til is.

Mvh. Christian M

Okay jeg fik nok formuleret mig uklart. Det jeg mente var at hvornår en væske fryser stiger med alkoholprocenten. Det med snaps eller vodka var bare et eksempel på "ekstremer".

Men man kan kan godt give alm øl 3-5 frysegrader uden de bliver til is, vin fryser ikke før 10 frostgrader, og så fremdeles.

Undskyld for den uklare formulering.

Men jo mere alkohol du har i en væske jo mindre vil den fryse, er ikke forkert.

Du kender det også fra fx kølervæske på din bil (selvom du ikke skal drikke det gg)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis