Tagpap-tag i niche i havemur

Hej LDS,

I min havemur ind til naboen er der en indbygget niche med låge, hvor skraldespanden i gamle dage har stået (se vedhæftede billeder). Da der ikke er plads til en af de nye moderne plastik-skraldespande i nichen, vil jeg gerne ombygge den til et redskabsskur i stedet for.

Min plan er at lave et tag af tagkrydsfiner der sidder inde i nichen (et par cm nede i det firkantede hul), med fald ud over lågen (fald på omkring 5%). Jeg ville beklæde pladen med en zink-tagfod der går et par cm ud over lågen, og så beklæde pladen med tagpap. Operationen vil kræve, at jeg forkorter lågen et par cm.

Spørgsmålet er hvordan jeg bedst laver overgangen mellem taget/tagpap og den hvide mur inde i nichen.De muligheder jeg tænker på er
  1. folde tagpapet ned om kanten på tagkrydsfineret, og så fuge mellemrummet mellem tagpap og mur med asfaltklæber
  2. Montere en vindskede i zink på under tagpappen på de 3 sider der støder op mod havemuren, og så fuge mellemrummet mellem vindskede og havemur med hvid fugemasse
  3. Vælge løsning 1 eller 2 ovenfor og være ligeglad med at der løber vand ned langs muren når det regner ud fra logikken om at haveredskaberne står i læ under taget, og at muren har fået regnvand i de sidste 80 år så den tager ikke skade af det.

Har nogen af jer nogle gode ideer til hvad jeg bør gøre?

Med venlig hilsen
NPV
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er  der en særlig grund til at du vil lave taget inde i indhakket? det var jo lettere at lægge det ovenpå.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas,

God pointe. Årsagen er, at huset + tilhørende havemure har bevaringsværdi 2, så man må ikke kunne se taget ude fra fortovet. Så derfor er jeg på jagt efter en løsning, hvor taget er "nedsænket" i nichen/indhakket.

Med venlig hilsen
NPV
Jeg ville vælge den sidste løsning. Men i stedet for træ + pap ville jeg købe 4 af disse ​rørclamp​​​ to galv rør som passer og en klar plexiglasplade. 2 huller i hver rør og en skrue igennem med en pakning til tagskruer

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg ville løse det ved at 2 stykker liste/lægte skrues på sider og bagkant, siderne med passende fald ud mod lågen, vandfast krydsfiner el lign plade fastgøres ovenpå listerne og beklædes med tagpap (og evt profil til drypkant), kanten mod væggen fuges med vejrbestandig fuge - formodentlig et asfalt/bitumen-baseret produkt ala borup tagtæt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg synes bedst om Bofhs forslag, men i stedet for tagpap ville jeg vælge en zinkplade med en kant opad langs mur på f.eks. 1 cm der så fuges. Kanten ud over døren bukkes nedad. Pladen køber du hos en blikkenslager.

Søren O
Annonce
Hej Kovas, BOFH og Søren O,

Tak for de gode forslag og ideer. Huset har i forvejen flere udhæng/halvtag (bl.a. over hoveddøren og over en indbygget garage) der alle har tagpap som beklædning. Så for ikke at få for meget "materiale-forvirring" vælger jeg løsningen med tagpap.

Med venlig hilsen
NPV
Hej LDS,

Lige en opfølgning fra min side: Vedhæftede billeder viser hvordan løsningen med tagpap endte med at blive.

Med venlig hilsen
NPV

Det ser jo ganske flot ud, og dejligt du lige smider et feedback med det endelige resultat.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis