Nyt gulv, let gulvvarme ovenpå beton?

Jeg har snart spurgt om 10å ring i forbindelse med en gulvrenovering jeg forsøger at planlægge.. jeg håber I bærer over med mig.
Jeg er ret stor tilhænger af hurtigreagerende gulvvarme, altså gulvvarme i sporplader.
Jeg har haft besøg af en murer, som naturligvis foretrækker indstøbt gulvvarme.
Vi talte om muligheden for at etablere nyt betongulv(med tidssvarende isolering under) og lægge sporplader ovenpå dette (nordic, eller tilsvarende system)..

Er det helt tosset?
Jeg synes jo umiddelbart betonpladen er lidt spild, men jeg kan ikke finde nogen, der vil udføre et komplet betonfrit gulv.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen gode bud?🙂

Eller andre gode forslag til løsning? Der giver hurtigreagerende gulvvarme?
Jeg har desværre opgivet et let terrændæk (helt uden beton) da jeg ikke kan finde nogen, der vil bygge det, og jeg ikke magter hele opgaven selv..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det har vi vist diskuteret i en anden tråd😀
Jeg har spurgt flere tømrere, murere, entreprenører, et enkelt større byggefirma med 100+mand (mk🙂) ingen af dem udfører de lette gulve, jeg har endog tyet til 3byggetilbud.dk uden held..
Hverken Jackon eller Sundolitt vil/kan henvise til firmaer, dog til en lokal trælast, som viste sig ikke at kende nogen..🤯
Kender du nogen, da?

Er der konkrete råd til at etablere nyt gulv, med beton, og sporplader ovenpå? Jeg synes det virker bøvlet, (og fordyrende) men tanken var jo at få en hurtigreagerende varme..🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 02-07-2021 22:02:25

Det har vi vist diskuteret i en anden tråd😀
Jeg har spurgt flere tømrere, murere, entreprenører, et enkelt større byggefirma med 100+mand (mk🙂) ingen af dem udfører de lette gulve, jeg har endog tyet til 3byggetilbud.dk uden held..
Hverken Jackon eller Sundolitt vil/kan henvise til firmaer, dog til en lokal trælast, som viste sig ikke at kende nogen..🤯
Kender du nogen, da?

Er der konkrete råd til at etablere nyt gulv, med beton, og sporplader ovenpå? Jeg synes det virker bøvlet, (og fordyrende) men tanken var jo at få en hurtigreagerende varme..🙂

Hvad med at bruge søgefunktionen og læse nogle af de mange tråde om emnet?

Derefter er det jo bare at planlægge og gå igang, altså selv, for det er jo det siden handler om. At proffer ikke ønsker at påtage sig et ansvar for løsningen er jo nok fordi der ikke er et marked i prof-regi (og dermed et erfaringsgrundlag).

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har forsøgt mig med søgning, men den har jeg åbenbart svært ved, jeg finder i hvert fald ikke de nævnte tråde🙂

Jeg kender formålet med siden, men var nok ikke tydelig nok.. jeg har ikke mulighed for selv at lave betongulvet, men ville selv lave gulvvarmen,  men først forsøger jeg blot at spørge her herinde, om der findes holdninger til eller endda erfaring med den tænkte løsning, med let gulvvarme ovenpå en betonplade..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Du opnår ikke rigtig den hurtig reagerende, ved at betonpladen er der. Varmen går også ned i beton omend i mindre omfang da der er en spånplade imellem. Det akkumulerer så varmen.
Jeg har lavet det som ren flydende gulv i vores køkken, hvor den øvrige halvdel er over en kælder med bjælkelag.
Der skal bruges EPS med noget højere trykstyrke ( S250 ). Man skal være særlig omhyggelig med at starte i rette højde nede fra, og her måles eps plader forinden. Jeg oplevede at 150 mm plader kun er 147mm Så med 3 x 150 manglede jeg 9 mm. Det gør ofte ikke noget men når det skal passe med gulvet ved siden af så er det lidt bøvlet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik

Det var nok den bekymring jeg selv havde..
Hvis jeg alligevel ikke opnår den ønskede effekt, er det jo tudetosset at bruge de ekstra kræfter (og penge) på forsøget🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er vel en grund til de ikke vil gøre det, så måske skal man se det som et hint om at det er en dårlig ide. Du får stadig hurtig reaktion, selvom du har beton under, frem for at have gulvvarmen støbt i betonen. Den varme der skulle gå ned i betonen vil heller ikke være spildt hvis der er isoleret ordentligt.

 

Jeg har lavet det på eksisterende betondæk, med ukendt / ingen isolering under.
Det virker fint. Den hurtige regulering er rigtig dejlig - man kan virkelig justere temperaturen over dagen. PT regulerer jeg bare på returen, men planen er at måle rumtemperaturen og sætte et ur på (det er et kontor, så jeg har gid brug af natsænkning).
Forbruget er højt, men ikke afskrækkende.
Hvis jeg havde valget, ville jeg vælge trykfast EPS frem for beton, for at få isolering nedefter.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

@ Bibbihest: det er en ret veldokumenteret metode (Træfakta 12) Jeg har selv opbygget det, I en tilbygning, det fungerer fremragende.  Jeg synes blot det var meget svært at få underlaget helt nøjagtigt. Det er årsagen til at jeg ikke (helt)selv vil lave selve husets gulv. I min søgen, er min oplevelse simpelthen at der ikke er erfaring med det, og ingen guder prøve noget nyt, som håndværker-situationen er nu..

@Speddy: jeg kan godt huske dit projekt, jeg har fulgt med på det🙂 det er helt tosset😜

Jeg vil bare nødig bruge en masse tid, penge og kræfter, og ende op med en dårlig løsning..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis