Lime egefiner

Jeg vil lime egefiner på en fibergipspladevæg, og er i tvivl om væggen skal have forankringsgrunder først. Firmaet der leverer pladerne siger de skal hænges op med Alm hvid trælim. Men skal gipsen behandles først?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når man limer finer på noget, så lægger man det normalt under ret stort pres, idet man ellers ikke kan styre at få det til at binde over det hele. Har du spekuleret over, hvorledes du vil kunne lægge pres på det, så fineren fanger alle steder?

Kurt B. Andersen
Hvis du ikke har mulighed for at lægge emnerne under pres som Kurta nævner, vil jeg anbefale kontaktlim.
Det er store plader ca 1,5 x 2,5 så pres bliver lidt svært. Nogle ideer til hvordan man kunne gøre dette? Er det også nødvendigt med kontaktlim?
Er gipspladerne allerede monteret på væggen, ellers kunne man lægge den plade man limer, ind imellem stak af de andre plader og lægge nogle vægte ovenpå, f.eks. sække med sand eller spande med vand.
Har for mange år siden limet 4mm egefiner plader på spånplader, dengang brugte jeg kontaktlim!
Men hvor kraftig er dine egefiner plader?
Når du skriver at du har sat 4 mm finer op kommer jeg i tvivl om jeg har forklaret det rigtigt. Pladerne jeg skal sætte op er 16 mm mdf, med egefiner yderst på begge sider. Behøver det så et ensartet pres? Tænker det våde trælim nok skal holde pladen ind til væggen?
Gipspladerne er allerede sat op.
Annonce
Se det var jo noget andet.
Er egefineret ægte træ eller er det folie, (ved folie tvivler jeg på du kan anvende trælim)?
Beklager forvirringen
Det er ægte egfiner. 

Som du beskriver opgaven - efter visse omveje - er løsningen med kontaktlim den eneste fornuftige.
Når det er sådan nogle tykke plader, så ville jeg nok anvende monteringslim. Det er nemt at arbejde med. F. Eks. Det som hedder No more nails

Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også