Opvarmning

Hej LDS’ere
Mig og kæresten har købt et hus, til overtagelse i nov. Vi går så lidt med tanker for den fremtidige varmekilde, om vi efter noget tid skal udskifte det nuværende eller?
Der er lidt mange faktorer der spiller ind så hold lige fast.
Huset er fra 1975, og renoveret i 2006, i den forbindelse er der lagt gulvvarme i det meste af huset, (køkken alrum, entre og de 2 toiletter og ene badeværelse) primære varmekilde er naturgas, som jeg uimiddelbart tror fyret er fra 1996 men jævnligt serviceret, som sekundær varmekilde er der brændeovn i køkken alrum (den er ca 6 år gammel) huset har 177 kvadratmeter, (130 kvadratmeter i stueetage, 47 kvadratmeter i underetage) (underetage er godkendt til beboelse og har kun en åben trappe ned til sig.) foruden huset er der en større garage (er bygget i 2007) hvoraf der er bygget et værelse og toilet også, dette er godkendt til beboelse og opvarmes med en luft til luft pumpe.
Så det totale godkendte beboelses areal er på 203 kvadratmeter.
Alene gasfyret bliver der fyret for 17.500,- om året (taget udfra 2019 tal)

Ifølge energi rapporten anbefales installation af nyt gasfyr, har så snakket med en bekendt der er vvs’er. Uden og have set det, var det også hans anbefaling, en forsigtig vurdering ville være en besparelse på 25-30% og en ca pris er omkring 35.000,- installeret og så er det gamle taget ned. Men hvad hvis naturgas bliver helt udfaset?
Vi har også snakket om en luft til vand pumpe, men den koster ca. 110.000,- (i grove træk) og det var ikke vvs’erens anbefaling.
En helt 3. Løsning er fjernvarme, jeg kan se, der lige nu ligger et forslag om og føre fjernvarme til den by. Huset ligger i Aarup, og det er Assens fjernvarme der vil føre rør til Aarup, men de vil have 5000,- for tilkobling og så en øget pris for fjernvarmen de første 10 år, jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad det helt præcist vil koste os, ligesom jeg heller ikke kan gennemskue om vi så skal betale afgift af de 203 kvadratmeter som er oplyst som totalt ift BBR eller om det er de 177 kvadratmeter som beboelsen reelt er på og som skal opvarmes? Men de priser jeg har kunnet sjusse mig lidt frem til, ud fra et eksempel på 130 kvadratmeter, som Assens fjernvarme, selv har lagt ud, så bliver det dyrere end den varmeudgift der er idag?
Det var huset, men garagen og de 26 kvadratmeter beboelse bliver idag varmet op af en luft til luft pumpe, igennem et elselskab har jeg fået oplyst at matriklen idag bruger ca. 7000 kilowatt. Der skulle dog også være en tilskudsordning hvis beboelse opvarmes med strøm (som luft til luft pumpe går ind over) hvor vi skulle kunne trække alt forbrug over 4000 kilowatt fra. Der er bare ikke blevet ansøgt om denne ordning på adressen, men ham jeg snakkede med mente den burde kunne godkendes til det. Hvad mener i? Og er der noget vi skal være opmærksom på ift det?

Så lige for at opsummere.
Vi vil gerne se om vi inden for en årrække skal kigge anderledes ift opvarmning af hus, hvad vil være den smarteste vej og gå, ift varmeudgift?
Og kender nogen til tilskudsordningen ift strøm når der varmes med luft til luft?  
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PT. er den primære varmekilde = gas. Der gives ikke nedsat energiafgift på El, når den primære varmekilde er f.eks. gas.
På lang sigt, inden for ca. 20 år, er gas nok højst sandsynlig på kraftig retræte.

Hvor stor er grunden, for f.eks. jordvarme?
Hvordan er taget på huset for f.eks. solvarme eller solceller?
Hvad er jeres økonomiske formåen til f.eks. luft/vand eller vand/vand varmepumpe?

Evt. kommende fjernvarme kan, i værste fald, give tilslutningspligt.

Hvordan er døre og vinduer med hensyn til 2 eller 3 lags glas, samt øvrige isolering?
Hvad anbefaler energirapporten, ud over nyt gasfyr?

Til inspiration opvarmede jeg mit hus, 230 etagemeter, samt varmt vand, med et forbrug, for kalenderåret 2020, på 2600 KWh. Varmekilde kombineret jord- og solvarme. Ingen gulvvarme, kun radiatorer. Gennemsnit temperatur godt 21 gr.
Huset er bygget i 1968!
GSH skrev den 30-06-2021 17:16:09

PT. er den primære varmekilde = gas. Der gives ikke nedsat energiafgift på El, når den primære varmekilde er f.eks. gas.
På lang sigt, inden for ca. 20 år, er gas nok højst sandsynlig på kraftig retræte.

Hvor stor er grunden, for f.eks. jordvarme?
Hvordan er taget på huset for f.eks. solvarme eller solceller?
Hvad er jeres økonomiske formåen til f.eks. luft/vand eller vand/vand varmepumpe?

Evt. kommende fjernvarme kan, i værste fald, give tilslutningspligt.

Hvordan er døre og vinduer

 med hensyn til 2 eller 3 lags glas, samt øvrige isolering?
Hvad anbefaler energirapporten, ud over nyt gasfyr?

Til inspiration opvarmede jeg mit hus, 230 etagemeter, samt varmt vand, med et forbrug, for kalenderåret 2020, på 2600 KWh. Varmekilde kombineret jord- og solvarme. Ingen gulvvarme, kun radiatorer. Gennemsnit temperatur godt 21 gr.
Huset er bygget i 1968!

 Hej GSH.

Det er korrekt at den primære varmekilde er gas, men da der er en garage som er en selvstændig bygning, med 26 kvadratmeter godkendt beboelse, blev jeg fortalt at det burde kunne lade sig gøre, da den eneste varmekilde i de 26 kvadratmeter er luft til luft og det derfor er den primære varmekilde derovre.
Huset er med 2 lags energi ruder med kold kant (trævinduer men af nyere dato) og hoveddøren er også 2 lagt men med varm kant. Energi rapporten har ikke andre forbedringsforslag. Huset er karakteriseret som energi klasse D, grunden er på 1880 kvadratmeter, men jordvarme er ikke en mulighed.
Ift luft til vand, har det som jeg også skriver, været en af vores overvejelser, men er blevet frarådet det da forrentningen på et sådant anlæg skulle være ret dårlig, og jeg kan se det vil tage rigtig mange år og tjene ind.

Huset er med betonteglsten fra 1975, der jævnligt er blevet renset, og garagen er med glaseret tegl

solceller er dog ikke en mulighed, da vi selv har flere i familien der har monteret solceller, og det er mildest talt blevet en rigtig dårlig forretning, efter min mening kan solceller ved private ikke længere betale sig, de skal istedet bygges i store solcelleparker, private er det 10 år siden det kunne svare sig. 😀
Det må være meget specielt, når du skriver at jordvarme ikke er muligt, hvad er denne specielle årsag?

I min optik ligner det en "And" at en garage mv. på samme matrikel som havehuset, skulle kunne opfattes som selvstændig, med hensyn til varmekilde.

Dine døre og vinduer er ikke helt "up to date", nu om dage er det "optimalt" med 3 lags glas.
Hvad med f.eks. isolering på loftet?

I min optik er det højst besynderligt at når det gælder f.eks. nyt køkken eller det der står i garage/Carport, er "tilbagebetalingstiden" uden betydning!
Når det gælder det der står i fyrrummet, så går folks regnemaskine amok, og bliver nærmest rødglødende!

Det er almindeligt kendt, f.eks. blandt ejendomsmægler, at når husets energimærke, forbedres med 1 bokstav, så stiger husets værdi med niveauet kr. 50.000!
Det er ligeledes almindeligt kendt, f.eks. blandt ejendomsmægler, at når der etableres Vertikal jordvarme, så stiger husets værdi med niveauet kr. 100.000!

Flertallet i befolkningen vil gerne have CO2 reduktion, nærmest/dog forudsat at "Den rige Onkel i Amerika" betaler "gildet"!

Til inspiration er husets totale energiforbrug, på min matrikel, reduceret med ca 80% i forhold til forbruget i året 1990!

Dem som går varmt ind for CO2 reduktion, hvad med at gå foran og hvis hvad hver især har reduceret!?

GSH skrev den 01-07-2021 10:18:47

Det må være meget specielt, når du skriver at jordvarme ikke er muligt, hvad er denne specielle årsag?

I min optik ligner det en "And" at en garage mv. på samme matrikel som havehuset, skulle kunne opfattes som selvstændig, med hensyn til varmekilde.

Dine døre og vinduer er ikke helt "up to date", nu om dage er det "optimalt" med 3 lags glas.
Hvad med f.eks. isolering på loftet?

I min optik er det højst besynderligt at når det gælder f.eks. nyt køkken eller det der står i garage/Carport, er "tilbagebetalingstiden" uden betydning!
Når det gælder det der står i fyrrummet, så går folks regnemaskine amok, og bliver nærmest rødglødende!

Det er almindeligt kendt, f.eks. blandt ejendomsmægler, at når husets energimærke, forbedres med 1 bokstav, så stiger husets værdi med niveauet kr. 50.000!
Det er ligeledes almindeligt kendt, f.eks. blandt ejendomsmægler, at når der etableres Vertikal jordvarme, så stiger husets værdi med niveauet kr. 100.000!

Flertallet i befolkningen vil gerne have CO2 reduktion, nærmest/dog forudsat at "Den rige Onkel i Amerika" betaler "gildet"!

Til inspiration er husets totale energiforbrug, på min matrikel, reduceret med ca 80% i forhold til forbruget i året 1990!

Dem som går varmt ind for CO2 reduktion, hvad med at gå foran og hvis hvad hver især har reduceret!?
Hej GSH.
Ift omkostningen så skal den stå mål med besparelsen, går heller ikke ud fra du bare vælger det dyreste køkken.
Du snakker klima og samtidig om og skifte vinduer der er 12 år gamle og intet fejler, det er ikke klimavenligt, og besparelsen på og gå fra 2 til 3 lags glas er regnet på, og fundet ikke rentabel, ift isolering af loft så er det allerede isoleret mere. Jordvarme er ikke en løsning da grunden er fordelt på hver side af huset/garagen hvilket vil gøre det til en enormt dyr løsning da man ikke uimiddelbart kan ligge en rør ned langs huset på nogle af siderne (der er vej på begge sider, uden og støde på en del forhindringer i form af andre rør.
En fremtidig løsning skal også kunne tjene sig selv hjem, ellers giver det i min optik, ingen mening. Og det skal kunne tjene sig ind indenfor en overskuelig årrække, da udvikling går vandvittigt hurtigt disse år og der derfor hele tiden kommer bedre systemer. Bare se på luft til luft pumper, en der er købt for 3 år siden er jo allerede forældet den dag idag.

Prisen på et fyr er ikke 35.000,-. Det er installationsomkostningen. Dertil kan man lægge, anslået, 2000,-/år til service og reservedele. Det er nemt 40.000,- mere på 20 år.

Det sagt har jeg svært ved at tro at der kommer noget "revolutionerende" på markedet "lige om lidt" Det er alt sammen velkendte teknologier som har været brugt i årtier. Både for fyr og varmepumper. Hvis du kigger på hvad de bedste varmepumper kan i dag, så tør jeg godt love dig at det ikke bliver ret meget bedre. Det er i hver fald vanskeligt at få øje på hvor forbedringerene skulle komme fra. Mirakel-kølemidler, en kompressor der ikke bruger noget strøm mv. - Jeg tror ikke rigtig på det. Der er allerede knebet alle de stederman kan. Muligvis bliver de billigere dog.
Annonce
Som jeg ser det kan du med fordel prøve at vente nogle år med at tage en beslutning dvs medmindre dit nuværende gasfyr går i stykker så køre videre med dette fyr indtil du er flyttet ind, har boet der noget tid og ved lidt mere om specielt fjernvarme planen.

Jeg ved godt at mange er modstander af fjernvarme af ideologiske årsager og men hvad mange glemmer at tage i betragtning når de sammenligner varmesystemer er at bekvemmelighed, nemhed osv også har en værdi og her kommer du ikke udenom at fjernvarme er en af de nemmeste varmeformer at have. Der er ingen årlig service, der er ingen kølemiddel der skal efterfyldes, der er ingen dele der går i stykker og skal skiftes i rigtig mange år fremadrettet.  

Som jeg ser det ud fra de sparsomme oplysninger der er:
A) Et nyt gasfyr er en forholdsvis billig investering/udskiftning men politisk er det klart meldt ud at gassen er på vej ud som varme forsyning. Hvis du skifter gasfyr skal du derfor forvente at det kun er for en relativ kort tidsramme før du kommer til at skifte igen. HVIS dit nuværende 25 års gamle gasfyr står af kan et nyt gasfyr dog være en relativ billig installation at få et nyt fyr indtil gassen bliver udfaset.
B) Fjernvarme er på vej og tilbyder tilsyneladende en meget billig tilslutning på kun 5.000 kr. Herefter er der en forhøjet pris i 10 år men ikke til mere end du i forvejen betaler.
B) Varmepumpe på måske 110.000 er meget dyr i investering. Selv hvis du antager at en varmepumpe kan levere varmen 25-30 pct billigere end dit nuværende gasfyr/fjernvarme har du stadig en tilbagebetalings tid på 20 år før investeringen på 100.000 er betalt hjem i forhold til de 5.000 kr som fjernvarmetilslutningen koster.
D) HVIS dig gasfyr brækker ned før du er klar til at skifte til anden varmeforsyning er det måske en mulighed at sætte et nyerer brugt gasfyr ind fremfor et nyt - Der er mange nye og fuldt funktionsdygtige fyr der pilles ned i disse år hvor folk skifter til andre varmeformer. HVIS man alligevel ikke forventer at et nyt fyr skal holde de næste 20 år pga politisk udfasning af gassen giver det nok mening at installere et lettere brugt fyr fremfor et helt nyt.

Hensan beskriver det hele så fint. Jeg er enig🙂
Prøv at bo i huset, så kan I også lave en reel måling af jeres varmeforbrug, der sagtens kan være markant anderledes end både det estimerede (I energirapporten) og den tidligere ejers.

Jeg har et 5 år gammelt gasfyr, der skiftes ud her til efteråret,  det er helt tosset, da kedlen gerne skulle have holdt mange år endnu, men da der bliver udlagt fjernvarme,  og tilslutning derfor er gratis, gav det ingen mening at beholde gas, bare fordi kedlen er relativt ny.. desuden vil mit co2-aftryk formindskes markant. Opvarmningen koster nogenlunde det samme.
Det jeg mener er, at jeg ville klappe hesten.. Køre et år eller to på nuværende løsning, det vil give jer ro til at få overblik over alle de andre ting, I formentlig vil ændre, som nye husejere.. brug tiden på at måle jeres reelle varmeforbrug🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

"Hvis du skifter gasfyr skal du derfor forvente at det kun er for en relativ kort tidsramme før du kommer til at skifte igen. "

Det tror jeg ikke på. Jeg kan ikke forestille mig at gas bliver udfaset i et omfang så forsningen forsvinder. Der kan muligvis blive tale om fobud mod nyinstallationer, som der er på oliefyr, men det er utænkeligt at man om får år står uden gasforsyning og bliver tvundet til at skifte varemekilde. Der vil gå mange årtier inden gassen forsvinder.
DanP skrev den 03-07-2021 15:28:39

Prisen på et fyr er ikke 35.000,-. Det er installationsomkostningen. Dertil kan man lægge, anslået, 2000,-/år til service og reservedele. Det er nemt 40.000,- mere på 20 år.

Det sagt har jeg svært ved at tro at der kommer noget "revolutionerende" på markedet "lige om lidt" Det er alt sammen velkendte teknologier som har været brugt i årtier. Både for fyr og varmepumper. Hvis du kigger på hvad de bedste varmepumper kan i dag, så tør jeg godt love dig at det ikke bliver ret meget bedre. Det er i hver fald vanskeligt at få øje på hvor forbedringerene skulle komme fra. Mirakel-kølemidler, en kompressor der ikke bruger noget strøm mv. - Jeg tror ikke rigtig på det. Der er allerede knebet alle de stederman kan. Muligvis bliver de billigere dog.

 Ja de 35.000,- er kun for fyret og installationen, der er ikke pligt til service på gasfyr, mere, det er ihvertfald hvad vi fik og vide, men man anbefaler et service hvert andet år, og ud fra hvad jeg blev fortalt så er serviceomkostningerne de samme om det er jord til vand eller gas fyr. Så derfor har jeg undladt og tage den post med da den jo kun vil forsvinde hvis vi går på fjernvarmen.
ift om de bliver bedre, så må jeg være dig svar skyldig, aner det ikke. Men jeg tænker bare på hvad der er sket ift energi effektivitet på de anlæg over bare de sidste 10 år.

Hensan skrev den 03-07-2021 23:49:35

Som jeg ser det kan du med fordel prøve at vente nogle år med at tage en beslutning dvs medmindre dit nuværende gasfyr går i stykker så køre videre med dette fyr indtil du er flyttet ind, har boet der noget tid og ved lidt mere om specielt fjernvarme planen.

Jeg ved godt at mange er modstander af fjernvarme af ideologiske årsager og men hvad mange glemmer at tage i betragtning når de sammenligner varmesystemer er at bekvemmelighed, nemhed osv også har en værdi og her kommer du ikke udenom at fjernvarme er en af de nemmeste varmeformer at have. Der er ingen årlig service, der er ingen kølemiddel der skal efterfyldes, der er ingen dele der går i stykker og skal skiftes i rigtig mange år fremadrettet.  

Som jeg ser det ud fra de sparsomme oplysninger der er:
A) Et nyt gasfyr er en forholdsvis billig investering/udskiftning men politisk er det klart meldt ud at gassen er på vej ud som varme forsyning. Hvis du skifter gasfyr skal du derfor forvente at det kun er for en relativ kort tidsramme før du kommer til at skifte igen. HVIS dit nuværende 25 års gamle gasfyr står af kan et nyt gasfyr dog være en relativ billig installation at få et nyt fyr indtil gassen bliver udfaset.
B) Fjernvarme er på vej og tilbyder tilsyneladende en meget billig tilslutning på kun 5.000 kr. Herefter er der en forhøjet pris i 10 år men ikke til mere end du i forvejen betaler.
B) Varmepumpe på måske 110.000 er meget dyr i investering. Selv hvis du antager at en varmepumpe kan levere varmen 25-30 pct billigere end dit nuværende gasfyr/fjernvarme har du stadig en tilbagebetalings tid på 20 år før investeringen på 100.000 er betalt hjem i forhold til de 5.000 kr som fjernvarmetilslutningen koster.
D) HVIS dig gasfyr brækker ned før du er klar til at skifte til anden varmeforsyning er det måske en mulighed at sætte et nyerer brugt gasfyr ind fremfor et nyt - Der er mange nye og fuldt funktionsdygtige fyr der pilles ned i disse år hvor folk skifter til andre varmeformer. HVIS man alligevel ikke forventer at et nyt fyr skal holde de næste 20 år pga politisk udfasning af gassen giver det nok mening at installere et lettere brugt fyr fremfor et helt nyt.

 Det lyder ret fornuftigt, og er som udgangspunkt, også vores plan. Nuværende ejer har lovet at servicere nuværende gasfyr inden overtagelse så der gerne skulle gå 2 år inden der igen skal laves noget på det. Så vi har jo ihvertfald gerne 2 år til lige og beslutte os.

Som fjernvarmen ser ud lige nu, så bliver det en dyrere løsning, ca 2000,- dyrere om året end det estimat der ligger for forbruget nu.
Som jeg også skriver så er der heller ingen plan i og udskifte fyring ved indflytning, men jeg ville bare gerne snuse lidt til mulighederne fremadrettet at lave en lidt længere sigtet plan.
Til det er der jo ofte guldkorn at finde iblandt de kloge hoveder herinde. 😀
Men en personlig holdning er at jeg ikke tror gas bliver udfaset så hurtigt som man fra politisk side ligger op til. Der skyder det ene biogas anlæg op efter det andet. Det anlæg i Bogense på Nordfyn nåede næsten kun at komme igang før der blev snakket om en yderligere udvidelse på 100 mio. jeg har svært ved at se at det ikke skulle være klimavenligt at afgasse gylle, slagteri affald, mad affald osv. og så bruge det til opvarmning. Det eneste problem der er i det lige nu, er at der skal transporteres store mængder med lastbil, et problem jeg tænker bliver lidt mindre den dag der kommer ellastbiler. Men og udvinde energi fra affald, har jeg rigtigt svært ved at se hvorfor skal udfases. Så længe det vel og mærke bare er affald der kommes i.
Plus den store gevinst der også er med nedsatte lugtgener fra gylle efter en afgasning. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis