Skal jeg forvente at skulle understøtte denne væg?

Hej med jer

Jeg ved godt der er 100 tråde omkring understøtning af vægge, I forbindelse med opbygning af nyt terrændæk, men jeg håber alligevel I gider hjælpe mig?🙂

Jeg er ved, så småt, at erkende at jeg ikke kan finde håndværkere, der har tid til at fjerne mit gamle betongulv, og lave et nyt..
Derfor er jeg ved at projektere, opgaven, for at Lave Det Selv🙂
Jeg vil fjerne 5kvm betongulv, og opbygge nyt gulv, uden beton, og med gulvvarme.
Jeg kender konstruktionen nogenlunde, da jeg har udført det en enkelt gang tidligere.
Mit primære spørgsmål går på om I ville forvente at skulle understøtte en væg, der tilsyneladende ikke har sokkel under sig?
(Tegnet med rød her:)

Jeg er usikker på, hvad jeg skal forvente..
En masse skrald under gulvet? Måske singles?

Hvis jeg skal understøtte gør man så således:
Grave ud under halvdelen af muren, til ønsket dybde? Lægge en portion mørtel (er det noget særligt?) I mørtel sættes lecablokke, I en art forbandt, limet med noget mørtel, (samme som de lægges i?)
Øverst lægges et lag murpap, herpå skubbes ekspanderende mørtel ind under muren?
Jeg har aldrig rigtig arbejdet med mørtel/beton, så jeg er lidt bekymret for det😅


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svært at svare på uden at kende husets alder. Forstår ej heller helt problemet og din løsning - nyt gulv uden beton. Jeg ser at der er søjlefundament...det kunne indikere at du ikke bare lige kan finde fast undergrund at understøbe på

Mvh Troels
Tak for respons 🙂

Huset er fra 1965..
Huset er et Brøchner-Nielsen (ikke et A-hus, men samme arkitekt)

Den løsning jeg forestiller mig er en opbygning med trykfast eps, helt uden beton.
Ovenpå afrettet sandpude ville jeg klgge 2x150mm eps,
fugtspærre klæbet op bag fodpaneler,
100mm eps,
22mm gulvspån
25mm Nordic gulvvarmeplader
10mm mdf,
laminatgulv.

Jeg er virkelig usikker på fundament-termer.. Men så vidt jeg ved, er der støbt fundament hele vejen rundt. Huset er sokkelisoleret, jeg gravede selv ud😅 betyder det noget?
Jeg kunne gætte på, at det søjlefundament, der er nævnt, er under et damprør, der understøtter 1.salen.. det passer med placeringen..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Gav det noget?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg kan nok ikke hjælpe dig, for jeg forstår ikke den nuværende konstruktion. Hvis du har betongulv må det - gulvet -  vel hvile på noget. Alternativt er det en præfabrikeret og afstivet beton. Det lyder bare mærkeligt under terræn. 

Mvh Troels
Måske forvirrede det, at jeg beskrev den fremtidige konstruktion🙂
Den jeg beskrev med eps, var den tiltænkte opbygning 🙂

Nuværende konstruktion er blot et helt almindeligt betongulv, ovenpå et eller andet, måske singels?
Spørgsmålet er blot, om jeg lettest ville komme om ved det, ved at banke gulvet op, og lade en rest mod væggen være.. (til trods for at det naturligvis vil være en kuldebro)
Eller om jeg skulle forvente at væggen skulle understøttes?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du bør understøbe væggen. Hvor langt du går ned kommer lidt an på hvilken bund du finder. Er det fast bund efter godt 62 - 63 cm så er det ok. Leca blokke er 19 cm så det kommer til at passe godt med 2 rækker. Ellers 80 cm o.s.v.
Du bruger almindelig bastardmørtel. som er bakkemørtel blandet med cement ca. 8 : 1
Og korrekt at du starter med en stribe mørtel nederst. Er hullet lidt bredere end leca såer det en fordel at mørtel breder sig lidt ud som en elefant for.Og da du er nede på 60 cm så kommer det heller ikke til at genere din EPS isolering.
Der efterlades ca. 10-12 mm fuge øverst. Og det fuges med samme mørtel et par dage efter 1. understøbning. Når det kun drejer sig om så tynd en fuge så har det ingen betydning med nulsvind eller ekspanderende beton. Jeg har understøbt indervægge på den måde og der er ikke en revne eller tegn på det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis