Opmuring af brystning/fyldning under vinduer

NU, er jeg godt træt af de, ikke-særlig-pæne, fyldninger der er under mine vinduer, hvorfor jeg ønsker at få muret op med mursten til underkanten af vinduet.

Jeg forestiller mig en konstruktion der består af multiplader (5 el. 7,5 cm. m. bindere) bagmur - isolering - ydermur af mursten (tegl).
Det er så her flere “udfordringer” og spørgsmål melder sig.

  1. Er det måden at gøre det på, hvis ikke jeg ønsker fuldmuring
  2. Er tykkelsen på multipladerne tilstrækkeligt? Kan jeg slippe for 10 cm. giver jeg lidt mere plads til isoleringsmateriale (Rockwool)
  3. Jeg ønsker egentlig at fortsætte muren mod venstre, men der står en træstolpe og understøtter den træbjælke der ligger over vinduerne og som spærene vel hviler på. Kan jeg erstatte den træstolpe med noget mindre - evt. noget ala EasyFix? I så fald vil den jo kunne placeres (og gemmes) i “hulmuren” mellem multiplade og mursten. 
Hvad mener i? :)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen med input? :)
Jeg ville lave “bagmuren” i gipsplader, så du får mere isolering. Facaden ville jeg bygge i skelet og beklæde med alu plader, ovnlakeret i farve der matcher huset. Når du murer sten og træ sammen, får du problemer senere ved rep og sudskiftninger. Ellers må du hive vinduer ud og sætte et galvaniseret rør istedet for stolpe. Og så mure hele vejen.
Tak for indspark! Det vil givet påvirke mængden af isoleringsmateriale. Jeg ønsker dog helt bevidst mursten da der dels kommer en tilbygning, i samme materiale, og dels at facaden skal vandskures.

​Hvor pokker får jeg sådan et galvaniseret rør henne!? Det skal immervæk kunne holde til et stort pres…

Søg på damprør 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis