Bedste beskyttelse mod ukrudt i ny hæk?

Vi er netop flyttet ind i en lejebolig, hvor man har sat en ligusterhæk omkring grunden. Nu er forskellige former for ukrudt begyndt at titte frem, og græs er ligeledes begyndt at gro inde omkring hækplanterne.

Selvom vi luger ukrudt konstant, dukker det op igen efter en uge - og vi må starte forfra   

Jeg har læst at man kan sprede et jordforbedringsprodukt ud under hækplanterne, hvorved ukrudtet kan begrænses.

Kan dette anbefales, eller findes der andre/bedre løsninger til en ny hæk?


Mvh nybyggeren
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge gamle aviser og dækbark.
Dyp aviserne i en spand vand og bred dem ud (flere lag) så de dækker omkring hver enkelt hækplante. Når det hele er dækket med aviser gives en tur med haveslangen så det hele er godt gennemblødt. Så dækkes med et lag dækbark for et syns skyld.
I løbet af et par år, vil aviserne være rådnet væk, dækbarken tager længere tid, men så vil hækken have fået så meget fat at den kan tåle den smule ukrudt som altid vil prøve at konkurrere med hækken.

Der vil altid være enkelte stædige planter der finder vej ind i hækken, så det er et spørgsmål om temperament hvor tit der skal lues, men du slipper ikke i det lange løb for at vedligeholde, dertil er naturen for stærk    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 29-06-2021 16:15:25

Du kan bruge gamle aviser og dækbark.
Dyp aviserne i en spand vand og bred dem ud (flere lag) så de dækker omkring hver enkelt hækplante. Når det hele er dækket med aviser gives en tur med haveslangen så det hele er godt gennemblødt. Så dækkes med et lag dækbark for et syns skyld.
I løbet af et par år, vil aviserne være rådnet væk, dækbarken tager længere tid, men så vil hækken have fået så meget fat at den kan tåle den smule ukrudt som altid vil prøve at konkurrere med hækken.

Der vil altid være enkelte stædige planter der finder vej ind i hækken, så det er et spørgsmål om temperament hvor tit der skal lues, men du slipper ikke i det lange løb for at vedligeholde, dertil er naturen for stærk    

 Tusind tak for tippet med aviser   så skal jeg vist rundt og spørge naboerne om de kan undvære deres aviser   

Min eneste bekymring ved aviser består i tryksværten - kan man ikke risikere at den indeholder noget kedeligt kemi? Jeg har læst om andre, der anbefaler at udlægge plastik under barkflis - men så bliver det vil svært for vand at trænge ned til rødderne, tænker jeg.

Jeg må overveje løsningen med aviser - det lyder egentlig ret fornuftigt :)

Mvh nybyggeren
Tryksværte er for længst skiftet ud med noget mere miljøvenligt, så du kan roligt anvende aviser.

På den anden side er det langt hurtigere at tage livet af ukrudtet med en skarp roehakker. 2-3 gange i vækstsæsonen, så opgiver det hurtigt ævret. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Når Camilla Plum anbefaler at man kan bruge aviser til plantepotter, så tror jeg ikke der en noget farligt i tryksværten.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har været igennem samme tur med en hæk som ikke rigtig ville i gang pga ukrudt. Jeg fjernede så meget ukrudt som muligt og brugte ukrudtsdug som jeg lagde i bunden en kant af træ og så 10-15 cm flis ovenpå.
Lavede en strimmel dug som passede i bredden og skar halvt igennem så den kunne komme imellem ved hver plante. Efterfølgende lagde jeg en ekstra strimmel på siden med hullerne så det hele var godt dækket.
Jeg satte en kant rundt om det hele af de biligste planker fra jemogfix som blev holdt på plads af stykker af hegspæl(ikke trykimprægneret). Plankerne skal bare holde til hækken er godt i gang så ingen grund til at bruge trykimprægneret træ.

Husk at give en gang gødning inden du lægger flisen på. Omsætning af flis æder meget kvælstof de første par år, så hækken skal have lidt ekstra at leve af.

Det gjorde en kæmpe forskel på hækkens vækst at få fjernet ukrudtet, men det er et stort arbejde hvis man ikke får det gjort inden ukrudtet får fat.
Annonce
Aviser har netop den fordel at de formulder / forsvinder i løbet af de første 2-3 år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og den allerlettelse måde er skuffe/hakkejern 2 - 3  gange om måneden det tager 5 min og er effektivt , at bruge gl. aviser lyder noget Klods  Hans agtigt , der ville træ flis være godt , husk ekstra kvælstofgødning  , nu har ukrudt her og der under en ligusterhæk , ikke den store betydning for hækkens vækst , men det ser pænere ud uden ukrudt.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tusind tak for de mange gode og nyttige råd!

Jeg har læst en masse for og imod brug af barkflis, og er stadig lidt tilbageholdende...

Ville det have samme virkning at bruge jordforbedring? Jeg har læst at det kan "kvæle" ukrudtet, samtidig med at det gøder hækken. 

Mvh nybyggeren
Ukrudt ville trives utroligt godt i en jordforbedring , der er ingen lette løsninger , hvis man ha valgt at have jord og planter omkring sig , så er der alså noget havearbejde der skal laves , ellers så kan man jo lægge fliser i hele haven og erstatte hækken med et plankeværk .................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Og selv ved plankeværk trives "ukrudt" godt. Du kan jo kvæle alt ved at lægge et godt lag på f.eks, jordforbedring. Men det er meget kortvarig og så vil der igen gro noget.
Så enten hakkejern, ( så sparer du måske lidt i fitnes ) Eller papir og barkflis
Eller vende tankerne inde i hovedet fra fuld kontrol til lidt mindre kontrol og sige til dig selv og andre." Jeg vil gerne gøre lidt for biodiversiteten og insekternes mangfoldighed.
Det var lange ord, men det betyder lad ukrudtet gro, så der bliver flere insekter og derved flere fugle. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis