Reno K30 kompressor slår fra

Hejsa. Min kompressor er begyndt at stoppe efter 3 sek. virker som om det har noget at gøre med stjerne trekant. Motoren kører fint rundt men stopper lige

nogen der har noget erfaring med det
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det midterste relæ rører sig ikke. Det er den som skal slå over i trekant. Der sidder jo en timer på hovedrelæet så det burde være nok, men det er jo stadig uvist hvad der har siddet i sokkel ude til højre.
Ved nærmere kig ses at timer på hoved relæ slår fra / til nogle sekunder efter at det er gået i stå. Så jeg ville forsøge at skrue ned på tiden på denne timer.( den med lyseblå top) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.
Jeg har ikke fjernet noget. Kan det ikke bar være gennemgående forbindelser

Så vil jeg prøve at skaffe det midterste relæ.
Det er det lige til venstre for den runde timer?
Vil det hjælpe at skrue ned for timer hvis relæ er brændt af?

Hoved relæ slår fra til sidst pga jeg slukker igen. Ellers bliver det indkoblet
Annonce
Hvis de 3 sekunder har virket indtil nu, skal du ikke ændre på tiden. Det har ingen indflydelse på relæet til venstre. Har du et multimeter, så du kan måle, om der kommer spænding på A1 og A2 klemmerne (det er klemmer til spolen). Hvis der er spænding på de to klemmer, tyder det på, at spolen er brændt. For at måle på spolen, tager du den ene ledning af og måler på Ohmområdet, om der er gennemgang. Du behøver ikke skifte hele kontaktoren, men kan nøjes med at skifte spolen.

fase
Ok når det er dig der slukker efter nogle sekunder, så er det ikke timer der er defekt.
Det er sikkert spole i det midterste relæ, men det kan også være bryde funktion i Stjerne relæet.  
Det er opbygget sådan et de 2 relæer Stjerne ( trin 1 (venstre)) og trekant relæ ( trin 2 ( midterste)) har hver en bryde kontakt som bevirker at de 2 relæer ikke kan være inde samtidig.
Strømmen til spolen på stjerne relæ går igennem den lille  på klipsede blok med rød knap på trekant relæ.
Ligeledes går strømmen til spole på trekantrelæ ( som ikke virker) igennem den grå blok på stjerne relæet.
Hvorfor de er forskellig er fordi det er 2 forskellige fabrikater af relæ.
Jeg ville prøve at lave en lille stykke stift ledning, på ca 10 cm længde, afisolere det et kort stykke i hver ende og bukke det i et U. Så holder du på den isolerede del.
Lige når timer er udløbet og stjerne relæ (til venstre ) falder ud hugger du U ledningen ind i skruerne i blokken uden på stjerne relæ. De klemmer kan have nr. 11 - 12 eller 21 - 22
Du skal ikke slå igangsætningen fra.
Hvis det er dårlig forbindelse i brydekontakt vil det midterste relæ trække og motoren kører videre.
Der er også en lidt blidere metode, nemlig at måle over de 2 klemmer. Voltmeter o Volt og vekselstrøm og monteret der under hele startprocessen. Når stjerne relæ falder ud, må voltmeter vise 0 volt. Hvis det stadig viser 230 v så er det denne kontaktblok der er dårlig forbindelse i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for de fine svar.
Spolen til relæet var afbrudt
Så har bestilt en ny
Nu kører den igen 👍🏻 tak for hjælpen 🙏
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis