Solus 24, Strøm

Hej alle sammen,

Jeg har købt en mindre sejlbåd sammen med min bror og fætter, det er en "begynderbåd" vi er ikke ret erfarende. Vi alle i staren af 20'erne og vi håber på at det kan blive til en hobby samt nogle gode oplevelser som vi kan have sammen.

EL installationerne er nye og skulle være i orden, mit problem er at jeg stadigvæk er bekymret. Jeg synes at jeg i gymnasiet lærte jo værre volt jo flere ampere og at det hovedsageligt er ampere som er farligt. Derfor tænker jeg at der må være mange ampere i et 12 volt system? 

Jeg har set hvad kunne finde om det, men synes ikke der står så meget om at få strøm igennem sig fra et 12 volt system, der er mere at man skal passe på ikke at kortslutte batteriet eller lukke for udluftningen.

Har jeg grund til bekymring? så længe batteriet er skærmet ordentligt af? og hvor farligt er det at få strøm igennem sig fra et 12 volt system?  

Vores batteri er 12V med 70 Ah

Tak for hjælpen :-) 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
12 volt jævnstrøm er totalt ufarligt. Der sker intet ved st berøre begge batteripoler samtidtg.
For at beskytte ledningsnettet skal der være monteret sikringer af passende størrelse. Er det i orden, så ingen fare.

Søren O
Hvis lednings nettet er nyt må man jo formode det er i orden, sikringernes størrelse skal passe til strømforbruget, samt sikre kablet mod kunne smelte ved kortslutning.
Så der skal man kende ampere, længde og tykkelse på kablet (samlet længde for både plus og minus) for at kunne regne det ud, eller slå det op i en tabel.
Ofte er der en hovedafbryder i en båd, så kan man slukke for det hele, når man ikke er i båden.

Vi prøver igen, i morgen --
Dimensioneringen af ledningsnettet er ofte det største problem. Generelt underdimensioneres det ofte.
Et link til et skema for dimensioneringen af kvadratet på ledning nettet kan findes her: http://www.baadteknik.dk/El-tek/Kabel-dimensionering/kabel-dimensionering.htm

Heldigvis er forbruget ofte mindre nu end tidligere, dels pga LED lamper, lanterner osv men også diverse EL udstyr der i dag ofte er langt mere energi effektive end tidligere.

MVH Njord
Sæt evt. lidt billeder ind af el nettet, så er det nemmere at vurdere om det ser rimeligt ud.

Vi prøver igen, i morgen --

her er der et diagram over elnettet, jeg tror ikke de ampere der står ved de enkelte installationer og ved sikringerne passer. Det kabel der er brugt er 2,5 mm, har ikke længderne på kablerne og er i tvivl om der er taget højde for det.

Er der anvendt 2,5 mm2 ledning, er der ingen problemer med de oplyste sikringsstørrelser.
Det gode ledningstværsnit reducerer også spændingsfaldet i specielt de længste ledninger.
For god ordens skyld: Ingen ledninger i båden må være stive.


Finnband
Okay, men jeg skal lige være helt med på hvad du mener med stive? :-) 
Stive ledninger er ledninger hvor “kernen” kun består at en enkelt tråd.
Bløde ledninger er ledninger hvor “ kernen“ består af mange tynde tråde.

Søren O
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis