Gravet antennekabel over - hvad nu

Hej.

Har en forhave på 4 meter fra huset og ud til fortovet. Kommunen har 1 meter fra fortovet og ind, men det er inddraget til min forhave, om så sige. 

Skulle så plante et lille træ 70 cm inde fra fortovet, og så rammer jeg selvfølgelig lige ned i 2 antenne kabler, som løber paralellet med huset. Advarselsbåndet, bestående af et meget tyndt afspærringsbånd, lå lige over kablerne, som lå Ca 30 cm nede.

Min antenneboks står ved det nordøstlige hjørne af grunden. Naboernes bokse står også ude ved fortovet, ved deres boliger.

Jeg kører antenne og har fint signal.

Min nabo (1) kører fibernet, og har fint signal.

Min nabos nabo (2) kører antenne, og har fint signal. Bør han ikke have mistet sit signal, hvis kablet ikke er et gammelt kabel til mit hus?

Min nabo (3) kører fiber og har fint signal.

Hvad stiller man op med et antennekabel, som måske er et gammelt sløjfet kabel, som ikke længere er i brug? Kan i teorien være et kabel, som har været ført ind i vores hus i tidernes morgen, og så er der efterfølgende trukket nyt kabel ind til et nyt rum i huset af en tidligere

SPØRGSMÅL:

- Kan jeg tilgå et kort over placeringer af antennekabler i offentlig vej?

- Er antenneboksene serieforbundne, ligesom stikkontakter er?

- Kan jeg måle om kablet er i brug?

- Kan j/må eg selv fikse det? Hvem ringer jeg ellers til?


Mvh. Christian M
 

Hej. Har en forhave på 4 meter fra huset og ud... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fiberkabler samles normalt i en “underjordisk” fordelerboks, der normalt ligger i fortov. Fra boksen trækkes der så f.eks. små tomrør ud til f.eks. 50 husstande.
Antennekabler samles normalt i skabe der står ved skel. Der går et hovedkabel fra skab til skab. Så trækkes der kabler til hver enkelt husstand fra det enkelte skab.

Søren O
Flere snakker om forsikring, den dækker kun hvis der forinden er hentet tegning over hvor kablet ligger. Så når du graver tæt på, hvor mange kabler kan være ført ind, så er det altid en god ide med et kort over de kabler der måtte ligge.
Men jeg ville aldrig plante et træ så tæt på vejen, især ikke da der ligger kabler, da rødderne med tiden kan give problemer ift nogle af de kabler. Og så er det sandsynligvis dig der står med håret i postkassen hvis det sker.
Men heldigt det ikke var en større fiberledning du fik hugget over.
En kammerat der arbejder som entreprenør har hugget et par stykker af dem over, og det koster 5000 kr pr fiberkabel der ligger i, nogle af dem ligger der 80 fiberkabler i. 
Der går ikke et fødekabel fra hus til hus. Acces nettet (WAN siden) er altid lagt som et stjernenet hvor den enkelte husstands udstyr er termineret i krydsfeltet.

Eneste undtagelse er som Søren O nævner, hvor kablerne er termineret i et gadeskab. Det fungerer i praksis som et krydsfelt fordelt på flere lokationer.

Det er kun på coaxkabler på LAN siden du støder på gennemgangsdåser til fordeling af signalet i husstanden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Okay så alt i alt, så længe jeg har antennerne endnu, og min nabos nabo har antenne, så er det umiddelbart ikke et kabel, der er i brug?

Hvis man har fiber, bør man så kunne sætte et antennestik  i antenneudtaget og kunne se DR's programmer, eller bliver der lukket ned for antennesignal, når man overgår til fiber?

Og kan folk se om begge mine kabler er antenne? Den ene er meget tynd?

Mvh. Christian M
 

Så længe alle har signal er det som du nævner sandsynligvis et inaktivt kabel, men vær opmærksom på at der muligvis stadig er abonnenter der ikke har fiber, men stadig har internetopkobling via DSL.

Inaktive kabler bliver ikke fjernet, men bibeholdt til fremtidige teletjenester.

Om du kan se DR via antenne afhænger af dit abonnement. Det er efterhånden mange år siden jeg gik på pension som teletekniker, så jeg er ikke opdateret med den seneste tekniske udvikling og abonnementstyper.

Kablerne findes i mange udgaver, så kun et nærbillede kan vise hvilken type der er tale om.

Under alle omstændigheder bør du melde uheldet som jeg tidligere har foreslået. Uheld kan ske, men at lade som ingenting pynter ikke på dit CV hos ejeren af kablet.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Man skal ikke ha abonnement for at se DR med en luftantenne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas: Christian spurgte udtrykkeligt til DR's tjenester via fiber.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Inaktive kabler bliver ikke fjernet, men bibeholdt til fremtidige teletjenester.
Det er for dyrt at grave dem op, så lad dem bare ligge. Selv gamle fjernvarmerør får lov at ligge, fordi det er for dyrt grave dem op og fjerne dem. Spild af resurser og miljø kommer ikke på tale. Ikke flere sure opstød denne gang.

Kablerne findes i mange udgaver, så kun et nærbillede kan vise hvilken type der er tale om.
Jeg har forstørret billedet op, og mener at kunne se, at det ene kabel er et coaxialkabel. Der er øverst i billedet tilsyneladende et andet kabel, som jeg ikke kan se, hvad er.


fase
Det er nu ikke sådan jeg fortolker dette.  Hvis man har fiber, bør man så kunne sætte et antennestik  i antenneudtaget og kunne se DR's programmer, "eller bliver der lukket ned for antennesignal, når man overgår til fiber?"

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Oftest vil man kun have adgang til én udbyder hvis man vil modtage tv via fiber, men der er forskel på hvilke udbydere der tilbyder hvad, da der som udgangspunkt er tale om et lukket net.

Kun TDC's net er åbent, men indtil videre bruger ingen denne adgang til at tilbyde tv, så svaret må være nej - det er ikke muligt at modtage DR's tjenester uden yderligere tiltag, men teknisk er det muligt.

Det er et spørgsmål om økonomi. Derfor satser udbyderne på tv pakker. Der er omkring 15 udbydere af tv pakker af blandet teknologier på det danske marked så vidt jeg er orienteret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis