Gravet antennekabel over - hvad nu

Hej.

Har en forhave på 4 meter fra huset og ud til fortovet. Kommunen har 1 meter fra fortovet og ind, men det er inddraget til min forhave, om så sige. 

Skulle så plante et lille træ 70 cm inde fra fortovet, og så rammer jeg selvfølgelig lige ned i 2 antenne kabler, som løber paralellet med huset. Advarselsbåndet, bestående af et meget tyndt afspærringsbånd, lå lige over kablerne, som lå Ca 30 cm nede.

Min antenneboks står ved det nordøstlige hjørne af grunden. Naboernes bokse står også ude ved fortovet, ved deres boliger.

Jeg kører antenne og har fint signal.

Min nabo (1) kører fibernet, og har fint signal.

Min nabos nabo (2) kører antenne, og har fint signal. Bør han ikke have mistet sit signal, hvis kablet ikke er et gammelt kabel til mit hus?

Min nabo (3) kører fiber og har fint signal.

Hvad stiller man op med et antennekabel, som måske er et gammelt sløjfet kabel, som ikke længere er i brug? Kan i teorien være et kabel, som har været ført ind i vores hus i tidernes morgen, og så er der efterfølgende trukket nyt kabel ind til et nyt rum i huset af en tidligere

SPØRGSMÅL:

- Kan jeg tilgå et kort over placeringer af antennekabler i offentlig vej?

- Er antenneboksene serieforbundne, ligesom stikkontakter er?

- Kan jeg måle om kablet er i brug?

- Kan j/må eg selv fikse det? Hvem ringer jeg ellers til?


Mvh. Christian M
 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ikke en antenneforening i din by. Prøv at kontakte dem. Hvis kablet er i brug skal det selvfølgelig repareres. Mon ikke du har en forsikring der dækker det.
Du er lidt ude på dybt vand. Du skal have gravetilladelse af kommunen inden du graver i offentligt areal. Ved ikke om du selv eller kommunen skal sørge for at fremskaffe ledningeoplysninger gennem LER registret.

Søren O
Hvis alle har fint signal, er det sandsynligt et gammelt kabel der er nedlagt men ikke fjernet.

Ang. spørgsmål 1: Kommunens tekniske forvaltning burde have kabelkort over alle nedgravede installationer på offentlige arealer.

Ang. spørgsmål 2: Det kommer an på hvordan boksene er termineret, men jeg har kun stødt på serieforbundne bokse efter monopolskillepunktet.

Ang. spørgsmål 3: Ikke uden det rette udstyr, og det kræver adgang til krydsfeltet - og det har kun udbyderne adgang til.

Ang. spørgsmål 4: Nej - du ringere til udbyderen. Ofte er det TDC der ejer acces nettet (strækningen fra krydsfeltet til matriklens monopolskillepunkt)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ring til din lokale elektriker , der er langt billigere , tdc tager langt over 1000 kr i timen for den slags
de er ret nemme at lave
Gå ind på ler.dk og opret en graveforespørgsel, der kan man hente/bestille kort over et område hvor man kan se placering på de fleste kabler og rør. Det koster et par kr. og så modtager man nogle mails med tegninger fra dem man ønsker. Så er man forberedt en anden gang

 

En graveforespørgsel er udmærket men ikke relevant i trådstarters tilfælde da skaden allerede er sket ved et uheld. Det er heller ikke hensigtsmæssigt at bestille den lokale elektriker før ejerskabet til kablet og dets anvendelse er fastslået.

Anmeld det som et uheld til dit forsikringsselskab og TDC (som den sandsynlige ejer) og afvendt deres reaktion.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Frisk skrev den 29-06-2021 06:33:30

…. Og plant det træ på din egen grund. Du kan meget let få problemer senere. Har du ikke jord nok?

 Nu ville jeg gerne undgå det græs foran, og lægger granit ud i hele haven ud til fortovet. Har været i dialog med kommunen, som sagde, at nej det er ikke min del af haven, men de var ligeglade med, om jeg inddrog det på den måde. Bare jeg var klar over, at de havde råderetten over det ved anlæggelse af større vej eller lignende. Men det kommer nok aldrig til at ske her på vejen, så den chance tager jeg med. 


Mvh. Christian M
 

bibihest skrev den 29-06-2021 06:32:28

Gå ind på ler.dk og opret en graveforespørgsel, der kan man hente/bestille kort over et område hvor man kan se placering på de fleste kabler og rør. Det koster et par kr. og så modtager man nogle mails med tegninger fra dem man ønsker. Så er man forberedt en anden gang

 Det vil jeg prøve. Kan være jeg kan se, at kablet eksempelvis fører ind til mit eget hus fra tidligere, og så ved jeg jo med sikkerhed, at kablerne ikke er i brug længere. Tak 


Mvh. Christian M
 

Søren O skrev den 28-06-2021 23:02:00

Er der ikke en antenneforening i din by. Prøv at kontakte dem. Hvis kablet er i brug skal det selvfølgelig repareres. Mon ikke du har en forsikring der dækker det.
Du er lidt ude på dybt vand. Du skal have gravetilladelse af kommunen inden du graver i offentligt areal. Ved ikke om du selv eller kommunen skal sørge for at fremskaffe ledningeoplysninger gennem LER registret.

 Var ikke klar over det med gravetilladelse. Så ja er på lidt dybt vand. Men må prøve at træde vande og finde en løsning. Vil prøve at se hvem jeg lige kan kontakte 


Mvh. Christian M
 

Rantzau skrev den 28-06-2021 23:07:20

Hvis alle har fint signal, er det sandsynligt et gammelt kabel der er nedlagt men ikke fjernet.

Ang. spørgsmål 1: Kommunens tekniske forvaltning burde have kabelkort over alle nedgravede installationer på offentlige arealer.

Ang. spørgsmål 2: Det kommer an på hvordan boksene er termineret, men jeg har kun stødt på serieforbundne bokse efter monopolskillepunktet.

Ang. spørgsmål 3: Ikke uden det rette udstyr, og det kræver adgang til krydsfeltet - og det har kun udbyderne adgang til.

Ang. spørgsmål 4: Nej - du ringere til udbyderen. Ofte er det TDC der ejer acces nettet (strækningen fra krydsfeltet til matriklens monopolskillepunkt)

 

Så jeg skal ikke regne med, at der går et "fødekabel" fra boks til boks mellem hvert hus?

Burde naboerne have fibernet, såfremt det er tilfældet? Kører fiber ikke gennem boksene ?

Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis