Harddisk med indbygget netværk

For år tilbage fandtes lavede Seagate en harddisk som havde indbygget trådløst netværk. Den hed Seagate Wireless plus og var vist på 1 tb og kostede ca. 1000 kr.
Den findes åbenbart ikke mere, men er der nogen som kender en tilsvarende, som er til at betale. Jeg kan se, at Dustin har nogle som ligner i funktion, men til væsentlig dyrere priser.
Da den bare skal bruges bl.a. til at lægge film på til børnene, så de kan se dem under lange ture i bil osv., kunne jeg tænke mig noget lignende men ikke til alt for høje priser.
Gerne som Seagaten med indbygget batteri, så man kunne lade den op hjemmefra og kun ved mange timers brug, havde brug for at tilslutte den til strøm. Den skal kunne tilføres strøm via usb stik.

Kurt B. Andersen
For år tilbage fandtes lavede Seagate en harddisk... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, noget tyder på, at det bliver alt for besværligt. Hele bilen skal ikke  være  et ledningsrod uden lige. Det smarte ved den jeg havde var, at man kunne lade den op, hvorefter den kunne klare sig uden strøm i adskillige timer og så lave netværk. Ikke en eneste ledning, og den kunne ligge hvor som helst i bilen.

Kurt B. Andersen
Jeg kan godt nok se en på den tyske Amazon, men grunden til de ikke produceres mere, er sikker at teknologien er overhalet af alle de andre gode forslag her tråden.
Pengene er sikkert givet bedre ud til et streamings login og telefon abb. med gratis data.
Du kunne også bruge din router hjemme med en VPN login til en extern HDD, så stream fra den der.
Ja okay hvis du har Apple produkter så er du squ låst med at de ikke har extern tilslutning..   
Kan se at Western digital har det du søger til ca. 1200 kr.
I hvert fald kan jeg finde den her på deres europæiske hjemmeside;
https://shop.westerndigital.com/en-ie/c/portable-drives.interfaceList-802-11-ac-n


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der skal tages hensyn til at ved oversættelse af teksten, bliver der ikke omregnet fra f.eks. euro til danske kr.

fase
kaffemand - som jeg skrev skal det bruges i en bil under lange ture = udlandet, så streaming og vpn med router hjemme osv. kan ikke bruges.
MLU - den eneste som umiddelbart er på lager er ssd på 1 tb og den koster knap 4000 kr. Jeg har fundet en enkelt på amazon på 500 gb, men den er i USA, så moms og omkostninger bliver for store.
Streaming via mobildata undervejs er ikke umiddelbart en option, da der skal bruges alt for mange data.
Så lad os stoppe her. Det var kun en hd med indbygget netværk, som jeg var interesseret i, og der må jeg konstatere, at de få der findes er i en helt forkert prisklasse.

Kurt B. Andersen
Annonce
Regmos det var da en løsning. Der er jo også en vejledning hele vejen igennem, men jeg interesserer mig ikke for Linux .m.m., så det vil tage for lang tid, at sætte sig ind i. Men et spændende projekt, som pgl. har haft gang i.

Kurt B. Andersen
.... interesserer mig ikke for Linux .m.m., så det vil tage for lang tid...
Det gør jeg heller ikke, men det lykkedes mig alligevel, at sætte en RaspberryPi op til min 3D printer.
Det var relativt nemt, og det hele kunne ordnes trådløst fra en Windows 10 computer.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Kunne ikke lade være med at prøve   
jeg opgav vejledningen fra det tidligere indlæg, og installerede istedet LibreElec/Kodi.
Det er meget lettere, og ganske problemfrit.

Hardware:
Raspberry Pi 4 8GB
Evt. USB/C strømforsyning til Pi
Argon one V2 case
Powerbank
MicroSD usb læser
MicroSD kort

Samlet pris: Ca. 1600,- kr.

Det kan sagtens gøres billigere (7 - 800 kr). Pi'en og casen kan udskiftes med billigere modeller, og powerbanken kan evt. udskiftes med en ledning til bilens USB/lighterstik, men jeg valgte luksusudgaven.

Argon one V2 case er valgt, fordi den har en tænd/sluk/genstart knap, og køler (aktivt/passivt) meget effektivt.

Software (gratis / kræver ikke installering):
LibreElec/Kodi
Sæt microsd i computeren, download filen og start den, så giver resten sig selv.

Kitty (SSH forbindelse)
Kun nødvendig hvis man har købt Argon one V2 case.

Sæt microsd i Pi'en, tilslut mus, skærm og tastatur, sæt strøm til, vent til den booter, og gennemfør den indledende opsætning. Husk at aktivere både SSH og Samba.

https://youtu.be/eM59EbBZie8?t=94

Hvis du har valgt Argon one V2 case, er det nu du skal bruge SSH (Kitty portable).
IP adressen (192.168.x.xx) finder du i din router, prik i SSH => Open.
Hvis du ikke har ændret noget, er user: root og password: libreelec
Følg derefter DENNE VEJLEDNING

Så mangler man blot at aktivere "tethered mode" ("wifi hotspot") i Settings => LibreElec => Network.

Tilslut ekstern harddisk/USB/microsd med dine mediefiler og genstart. Jeg har brugt et NTFS formateret microsd, så fylder det hele ikke ret meget.

Find en telefon/tablet, log på Pi'ens netværk og begynd at streame.
Jeg bruger VLC player. Gå til Gennemse => lokalt netværk, giv den lidt tid til at indlæse, find mappen (smb) med dine filer og afspil.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Det er godt nok imponerende, at du sådan lige blev inspireret til det.
Tiden er dog nu så fremskreden, at jeg slet ikke kan nå at købe og lave det, men man kan jo tænke over, at hvis man keder sig på et tidspunkt, så er der noget at give sig i kast med.
Tak for dine indlæg.

Kurt B. Andersen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis