Fugt ved fodpanel

Kære kompetente handymen.
Jeg har lige overtaget et nyt hus, og kan se i kælderen at der var lidt fugt bag en fodpanel( væggen mellem værelse og gangen)

Vores gæt er at det skyldes at en sofa har stået helt op ad væggen - men er lidt i tvivl om hvor alvorligt situationen ser ud? Kan I mon se dette og evt. dele gode råd til at løse det - hvad og hvor meget skal skrabes væg? Vedhæftet et par billeder med og uden panel

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der har været, vil jeg gætte, vand i kælderen. Grundvandsstigning eller vandskade fra defekt anlæg.
Frisk skrev den 28-06-2021 17:42:53

Der har været, vil jeg gætte, vand i kælderen. Grundvandsstigning eller vandskade fra defekt anlæg.

 Tænker du at jeg står overfor en større udfordring eller kan det bare fikses ved at rense og spartle op igen? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvad er det for en gulvbelægning der er lagt på?
Den er muligvis ikke egnet, hvis den er for damptæt.

Endvidere er fodpaneler i træ ikke egnede i kældre, med mindre de er fuldstændig tørre.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 28-06-2021 18:22:23

Hvad er det for en gulvbelægning der er lagt på?
Den er muligvis ikke egnet, hvis den er for damptæt.

Endvidere er fodpaneler i træ ikke egnede i kældre, med mindre de er fuldstændig tørre.

 Ved det faktisk ikke helt, da vi lige har overtaget huset. Der er ikke lignende gule belægninger andre steder i lokalet og mener at det er langt dræn udvendigt.

Så tænkte måske det var et lokalt problem ved dette hjørne eftersom der ikke er noget ved de paneler. Jeg må få en håndværker ud og kigge på det. 
Hvis det er det eneste sted, der er fugt, kan det være udefrakommende. Der skulle vel ikke være en sandfangsbrønd uden for ved hjørnet?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jenshøj skrev den 28-06-2021 19:44:06

Hvis det er det eneste sted, der er fugt, kan det være udefrakommende. Der skulle vel ikke være en sandfangsbrønd uden for ved hjørnet?

 Lige udenfor hjørnet er der en trappe til stueetagen, og ved siden af den er er der en alm. brønd dvs. ca. 1,5 meter fra. 

Det er jo svært at se, om det er noget gammelt noget. Umiddelbart ville jeg nok bare prøve at give den en gang fugtspærre og male over, og så se om det kommer igen - eller problem solved.

Kurt B. Andersen
kurta skrev den 28-06-2021 20:27:25

Det er jo svært at se, om det er noget gammelt noget. Umiddelbart ville jeg nok bare prøve at give den en gang fugtspærre og male over, og så se om det kommer igen - eller problem solved.

 Jeg ved der stod en sofa, så mit håb er at det bare er noget fugt som kom af at være indelukket. Det er lidt svært at om det bare er det eller om de kommer ude fra. Så måske jeg bare skulle prøve det du siger

Jeg ville ikke være bekymret. Sofaen kan godt have skærmet for ventilationen samtidig med du sikkert har lidt grundfugt som trækker op og ventileres bort. Sørg for god varme og møbler ikke står for tæt op af væggen.

Det eksisterende område vasker du ned og lever lykkeligt med en fin kælder.
Mikbund skrev den 29-06-2021 19:39:46

Jeg ville ikke være bekymret. Sofaen kan godt have skærmet for ventilationen samtidig med du sikkert har lidt grundfugt som trækker op og ventileres bort. Sørg for god varme og møbler ikke står for tæt op af væggen.

Det eksisterende område vasker du ned og lever lykkeligt med en fin kælder.

 Tak for det. Prøver at vaske ned 👍 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også