Jord-til-Schuko

Hej kloge hoveder

1. Jeg har et alm. jordstik i kælderen.
2. Indtil nu har jeg brugt en jord-til-Schuko stikprop pga min tørretumbler er med Schuko, det har virket fint.
3. Nu skal jeg bruge stikket til flere apparater da det er det eneste stik i nærheden , jeg troede jeg var smart og bestilte en 3 udgangs forgreningsled  men Schuko, men nu kan jeg se at der ikke er Schuko i indgangen...

Kan man finde en 3 udgangs forgreningsled med jord-til-Schuko nogen steder? - eller kan i komme med en bedre løsning?

Hej kloge hoveder 1. Jeg har et alm. jordstik i... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Elgiraf de paragraffer du refererer til i SB gælder. Ikke længere stærkstrøm bekendtgørelsen ophørte 1 juli 2019.. (blot til info)
S. Fabrin skrev den 29-06-2021 10:50:18

Bilingual, det er indgreb i den faste installation, så det er et job for en elektriker.

 Tillader mig at "hoppe" in og spørge til dette.

På SIKs hjemmeside står der man gerne må udskifte stikkontakter selv. Fx udskifte en jordet stikkontakt til en ny jordet stikkontakt fx i anden farve. Elelr udkifte med kon kontakt til en uden (fx i et 1,5-modul) Så hvorfor man man ikke skifte en dansk jord til en pind-jord eller shukojord? Det er jo samme indsats 1-modul, 2-model etc?. Spørger blot af ren interesse :-)


Love er minimumsiveauet
Det skulle jeg nu mene at man også må som privat person du skifter jo en stikkontakt til en anden stikkontakt... Så i min optik udskiftes der 1 til 1... Der foretages jo ingen ændringer eller udbygninger at den faste installation og den samme dåser/underlag kan jo genbruges.
Hvis installationen udvides fra en enkelt stikkontakt til en dobbelt, er det et indgreb i den faste installation og dermed noget, der skal laves af en elektriker. At den bestemmelse så bliver overtrådt er noget andet.
Hvis stikkontakten skiftes uden udvidelse er der ingen problemer i at lave det selv. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis