Jord-til-Schuko

Hej kloge hoveder

1. Jeg har et alm. jordstik i kælderen.
2. Indtil nu har jeg brugt en jord-til-Schuko stikprop pga min tørretumbler er med Schuko, det har virket fint.
3. Nu skal jeg bruge stikket til flere apparater da det er det eneste stik i nærheden , jeg troede jeg var smart og bestilte en 3 udgangs forgreningsled  men Schuko, men nu kan jeg se at der ikke er Schuko i indgangen...

Kan man finde en 3 udgangs forgreningsled med jord-til-Schuko nogen steder? - eller kan i komme med en bedre løsning?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få skiftet din stikkontakt til en dobbelt Schuko stikkontakt med pindjord. Den passer alle stik i. F.eks. denne stikkontakt med pindjord

fase
Hvidevarer som fx en tørretumbler skal tilsluttes direkte i en stikkontakt og ikke via trestikdåser eller forlængerledninger.
S. Fabrin skrev den 28-06-2021 15:56:48

Få skiftet din stikkontakt til en dobbelt Schuko stikkontakt med pindjord. Den passer alle stik i. F.eks. denne stikkontakt med pindjord

 Takker, må jeg gøre det selv, eller skal en elektriker gøre det?

elgiraffen skrev den 28-06-2021 21:31:35

Hvidevarer som fx en tørretumbler skal tilsluttes direkte i en stikkontakt og ikke via trestikdåser eller forlængerledninger.

 Meningen med at der ikke må bruges forlængerledninger er, at ledningerne i forlængerledninger er af et for lille kvadrat. Hvis forlængerledningen har en dimension på 1,5mm2 , er det vel OK. Hvis ikke så lad os se din argumentation i mod.


fase
Annonce
Bilingual, det er indgreb i den faste installation, så det er et job for en elektriker.

fase
Min oplysning bygger på bestemmelserne i SB6 521.8.2 om placering af tilslutningssteder samt fra tilslutningsanvisninger der følger med hvidevarer. Kvadratet er underordnet i denne sammenhæng.

521.8.2 En tilledning skal normalt sluttes til den faste installation i det rum (eventuelt i det fri), hvor det elektriske materiel anvendes. Tilledningen skal enten tilsluttes en stikkontakt eller en udløbsroset o.l. Tilslutningssteder skal anbringes i et sådant omfang og på sådanne steder, at anvendelse af tilledninger af unødvendig længde undgås. Tilledninger skal i begge ender være aflastet for træk og sikret mod vridning ved hjælp af aflastningsindretninger, der udgør en del af det materiel, som tilledningen tilsluttes.

Det er formentlig denne paragraf, du mener. Jeg kan berolige dig med, at når fabrikanten af en f.eks. tysk hvidevare skriver, at der ikke må bruges forlænger ledninger, er det af to grunde: 1. manglende beskyttelsesleder og 2. for lille dimension på ledningen. Den udenlandske fabrikant skriver ikke i henhold til det danske Stærkstrøms reglement afsnit 6 § 521.8.2 men af ovennævnte grunde. 


fase
Jeg håber at trådstarter vil benytte sig af oplysningerne i min første kommentar, da den foruden det allerede nævnte, bygger på alm (dansk) håndværksmæssig tradition, og kan stå på mål for et el-eftersyn.

Det er interessant at høre bud på baggrunden for hvidevareproducenternes tilslutningsanvisninger. Men hvis disse betingelser ikke fremgår, er man jo nødt til at følge de faktiske anvisninger.

Det er skide ligegyldigt i praksis, så længe man benytter materiel af ordentligt kvalitet og ledere med tilstrækkeligt tværsnit.

Det vil jeg aldrig ligge søvnløs over. Og jeg vil heller ikke lade det gå ud over den faglige stolthed, den prioriterer vi andet steds, hvor bekymringerne er relevante og reelle.

​Hvidevarerproducenternes​​​​ baggrund er naturligvis bundet i mulig ansvarspådragelse ved fejlmontering.

Jeg synes faktisk at trådstarter gør noget rigtigt i at jagte en god løsning der sikrer ham fortsat jording af apparatet. Det kunne mange lære noget af.

Jeg tvivler på at den foreslåede løsning vil dumpe et el eftersyn, endsige overhovedet blive nævnt i rapporten.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis