Erstatning for brændt bil.

Jeg bor i et dobbelthus med fælles carport til nabo. Naboens bil gik der brand i og tog hele carport og min bil med. Forsikringen dækker tror man og får også dækket min carport, men får at vide at bilen skal anmeldes til min egen forsikring, hvor jeg kun har ansvar. hvad fanden gør man så.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da du har ansvar, så skal du ikke melde det til din forsikring.

Du skal ringe direkte til naboens forsikring. 

Mvh. Christian M
 

Prøv at snakke med din forsikring. Selvom du kun har ansvar kan det være de gerne vil hjælpe med at løfte kravet overfor naboens forsikring. Det kan nemt blive nemmere når det er de to selskaber som snakker sammen 

Ask
solaris skrev den 28-06-2021 15:16:59

Jeg kan ikke forestille mig at naboens forsikring vil dække din bil, du har fravalgt kaskoforsikring, hvis det var din bil der gik ild i, eller den var blevet stjålet, så var du jo heller ikke dækket.

 Er nu ret sikker på, at naboens forsikring skal dække i dette tilfælde. 


Mvh. Christian M
 

Hvis du var parkeret på en offentlig plads, og nabobilen bryder i brand, og det spreder sig til din, er det er din egen kasko, der skal dække. Kan ikke se, hvorfor det skulle være anderledes bare fordi du er parkeret i en fælles carport.

Men tag kontakt til dit eget selskab, og hør hvordan du står.
Annonce
Overordnet:
Hvis du har kasko på din bil, så skal enhver skade bare anmeldes til dit eget selskab. Din kasko vil så lægge ud for reparatioen, som kan påbegyndes hurtigt. De to bilers selskaver ordner sagen imellem sig.

Har du ingen kasko, så skal du selv gøre krav gældende mod din modparts forsikringsselskab. Hvordan man gør det ved jeg ikke, men jeg tænker at dit eget selskab gerne giver dit et godt råd, og ellers kan du prøve forsikringsoplysningen.

Da det er din nabos bil der er brudt i brand og har forvoldt ilden i din bil, så er det din nobo som skadevolder, der skal yde dig erstatning (og det er så hans forsikring, der gør det i praksis). Bemærk, at din nabo hverken kan eller må påtage sig noget ansvar på vegne af sin forsikring.

Husk at få en kold øl med naboen og at opretholde den gode relation jer imellem.
Kom meget gerne med en opdatering til os andre.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Reglen er "Ting før ansvar".
Dvs at hvis "tingen" er dækket af en forsikring ex. kasko, så dækker den før modpartens ansvarsforsikring.
I dette tilfælde er der ingen kasko, derfor ryger den fra "ting" til "ansvar".
Du skal derfor i dialog med modpartens forsikringsselskab og gøre krav overfor dem. 
Hvis der står 10 biler på en parkeringsplads, og der udbryder brand i en af bilerne, der så breder sig til de øvrige biler, så er det ikke ansvarsforsikringen tilhørende den bil hvor branden startede der skal dække alle bilerne, de der har en kasko er dækket af den, og de der ingen har er uden dækning. Hvis ansvarsforsikringen skal dække, så skal føreren af bilen have begået en ansvarspådragende fejl der er årsag til skaderne, og det er der ikke tale om i dette tilfælde.
Måske fuldstændig ubrugelig vinkel - jeg har aldrig haft brug for min forsikring på det her niveau - men hvis problemet er, at bilen brændte ned, fordi der gik ild i garagen, hører det så ikke under husforsikringen? 
Så kom svaret, ingen erstatning udover skrotpræmie.
Nu var det jo en gammel bil, der nok var blevet skrottet næste år alligevel.
Så det tab er langt mindre end jeg har sparet på forsikring.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis