El-tavle sikring (2P 13A) vs 2 x 1P+N 13A

Hejsa, - håber nogle el-proffer kan hjælpe   (og ikke nogle der bare gætter  ).

Jeg har trukket 5G ledning til ude-lys mv og vil bruge de 3 faser fase enkeltvis (og sætte 13A autosikring på hver af de 3 faser)

Pga pladsmangel i tavlen har jeg købt:

1 stk "1P+N 13A" SAMT 1 stk "2P 13A". (fylder 4 moduler)
I stedet for normalt....3 stk "1P+N 13A"  (fylder 6 moduler)

Men blev lidt i tvivl om en ting.

1) er det ok at benytte 1 stk "2P" til to af faserne i stedet for 2 stk "1P+N" (hvor N så tilsluttes til alle sikringerne)

Jeg er bekendt med at 2P sikringen slår ud for begge faser, selvom kun den ene fase giver fejlstrøm (hvilke giver lidt ekstra tid ifm med fejlsøgning).

Alt bliver tjekket og godkendt af autoriseret elektriker for igangsættelse!!

Takker for input :-)

vh
Lasse
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil have flere grupper i samme kabel. Det mener du så, at du får en aut. installatør til at godkende. Kravene ved fremføring af flere gruppe i samme kabel kræver mærkning af hvilken gruppe lederne tilhører. Så glem det. Jeg ville aldrig godkende den sammenstilling. At der er for lidt plads i gruppetavlen er ingen undskyldning. Du kan placere en gruppe ved siden af tavlen som en udvidelse. Du skriver, at du har trukket et 5G kabel. Det fortæller ikke noget om dimensionen, men jeg går ud fra at du mener 5G1,5mm2 PVIKJ. Hvis du vil sikre det med 13A, skal der foreligge en beregning af dimensionen.

fase
S. Fabrin skrev den 28-06-2021 10:03:28

Du vil have flere grupper i samme kabel. Det mener du så, at du får en aut. installatør til at godkende. Kravene ved fremføring af flere gruppe i samme kabel kræver mærkning af hvilken gruppe lederne tilhører. Så glem det. Jeg ville aldrig godkende den sammenstilling. At der er for lidt plads i gruppetavlen er ingen undskyldning. Du kan placere en gruppe ved siden af tavlen som en udvidelse. Du skriver, at du har trukket et 5G kabel. Det fortæller ikke noget om dimensionen, men jeg går ud fra at du mener 5G1,5mm2 PVIKJ. Hvis du vil sikre det med 13A, skal der foreligge en beregning af dimensionen.

 Takker - modtaget.  og kablet er 5G 1,5mm2 (men har også trukket er 5G 2,5'' da jeg nu var igang)

Jeg tænkte at jeg godt måtte ud fra WWW.SIK.DK  ...."Ifølge standarden HD 60364-5-52:2011, 521.7 er det tilladt at fremføre flere strømkredse (grupper) i samme kabel, hvis alle ledere er isolerede for den højeste forekommende spænding". 

Men lige et opflg spg. 

1) Må man sætte en 3P+N (13A) ind i stedet (har en liggende) og bruge hver fase enkeltvis (eller er det UDELUKKENDE til apparater med 3 faser)?

vh
Lasse
Den sidste løsning du nævner er den sikreste og mest rigtige, og bruges i stor udstrækning.
Den kan du godt få godkendt.

Det er lang værre at blande flere grupper i et kabel, da man kan være i tvivl om hvad man slukker for, og den ene tager nullen med, den anden gør ikke, osv.

Én 4polet gruppeafbryder er det rigtige i din situation.

Elektronikteknikeren
1) Må man sætte en 3P+N (13A) ind i stedet (har en liggende) og bruge hver fase enkeltvis (eller er det UDELUKKENDE til apparater med 3 faser)?
Ja , men der er visse ulemper hvis man bruger automatsikringer , en fejl på en fase (lysgrupe) slukker de 2 andre faser (lysgrupper) her er det bedst at bruger en hovedafbryder med smeltesikringer..............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis