Sætte et jernrør mellem 2 træer.

Hej til Jer.
Jeg vil gerne ha en stang til at bruge til chin-up. hvis jeg skal lave det i stolper så er det et større projekt med stolper og skråstivere mm. Men der står 2 birketræer med 120cm imellem. hvordan sætter jeg et jernrør imellem disse?  1. så stangen ikke falder ned når jeg hopper op i den. 2 så træerne overlever på sigt. Hvilke forslag har I?
På forhånd tak

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske binde op med en vinkelbesnøring. 
Hvis træerne er mindst dobbelt så tykke i diameter som dit rør, kan de sagtens overleve at du borer tværs i gennem stammerne, og banker røret igennem.
Men hvis det ikke er tilfældet, så ville jeg også bare binde det fast, med en vinkel eller kryds besnøring. Her skal du dog fjerne besnørringen efter ca et halvt år, så du ikke "kvæler" træet. Du kan så flytte den lidt op eller ned og binde den igen et halvt års tid igen.

Træer har det med at gro uden om ting, men det kan se grimt ud med tiden. Her er et billede fra en park i London   

Fandt lige et par billeder på nettet også   

 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for Jeres svar. "Hvis træerne er mindst dobbelt så tykke i diameter som dit rør, kan de sagtens overleve at du borer tværs i gennem stammerne, og banker røret igennem. " det var lige det her jeg havde håbet på træerne er ca 15cm i dia og røret et 3/4" Så den skulle være god nok. Så nu skal jeg bare ha målt ud/op så det (røret) kommer til at sidde vandret.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du skal dog være opmærksom på at røret måske ikke bliver ved med at sidde vandret, da træerne kan vokse med forskellige hastigheder.
Og når du først har boret hullet og banket røret i, er der ingen vej tilbage   

I øvrigt er det bedst at lave det indgreb om vinteren, hvor saftspændingen ikke er der. Du kan risikere at træerne "bløder" til døde hvis du gør det nu. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg havde ikke indtryk af at et træ voksede opad længere nede end toppen, men kun i dia. Men den tid den sorg. Jeg har godt set hvor meget det kan "regne" fra et birketræ som er beskåret om foråret. Havde ikke ventet at det var et problem nu.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Det er rigtigt at man godt kan bore igennem et træ og montere rør/stang. Dog åbner du op for svampeangreb som træet skal bekæmpe og her er alle træer ikke lige gode. Birketræer er et træ som lever stærkt og dør ungt - det har ikke kerneved som er hærdet imod svampeangreb og derfor er det mere sårbart end de fleste andre arter.

Du skal derfor være opmærksom på om træet begynder at blive svækket (manglende vækst, færre blade og evt. svampelegemer). Den risiko bliver større efter sådan et indgreb og der er et svagere punkt midt på stammen. Det bedste tidspunkt at gøre det vil være nu hvor træet er i vækst så det kan nå at lukke hurtigt muligt af.

Jeg ville ikke selv gøre det - du får to træer hvor risikoen for at de knækker bliver øget. Hvis du vælger at gøre det vil jernrøret vil ikke flytte sig opad. Det er kun topskuddet som kommer højere op - alle de andre dele bliver det oprindelige sted og der kommer bare mere tykkelse på.
@ Lummair. Tak for dit svar. Jeg kan god se problemet med birk, men nu er det tilfældigt dem der står så det passer. Og går de til en dag så går det nok endda. Vi har birketræer nok. Jeg har tænkt på, hvis man laver hul så det ikke går igennem og så sætter en plastbøsning ind i hullet, så røret ikke får kontakt med træet. og så kunne man fuge omkring såret. Der hvor man har beskåret en gren heler det jo fint, men jeg ved godt at det er noget særligt heling hvor en gren brækker af. ved ikke om det også er andre steder. Men man bruger da at bore huller for at tappe saft om foråret, som man så sætter en dyvel i når man er færdig.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
I stedet for at bore hul i træet som røret skal gå igennem, kan du skrue en stor fransk skrue ind. så kan røret stikkes ind over dem. Det svækker ikke træet og der er stort set lukket af.
Den ene skrue skal langt ind og skrues lidt tilbage når røret er kommet på. Det kan kun skrues tilbage med rørtang eller lignende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik. Det var en god ide. Den prøver jeg. Der ligger i forvejen nogle franske skruer og fylder op.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej igen. Det blev helt tilfredstillende. Godt forslag, det havde nok ikke været nemt at bore et hul hele vejen igennen og få det til at ramme det andet træ. Jeg kilede træerne lidt fra hinanden, og samlede røret lige uden for en skrue, med en muffe, så behøver man ikke at skrue den tilbage. Da det så var skruet sammen satte jeg en rundel af vandfast krydsfiner i begge ender.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis