Velo 3800 - jeg er ved at blive skør :)

Hej folkens,

Jeg har en Velo 3800 fra 1965, som kørte rigtigt godt - indtil for nyligt hvor den så slet ikke ville starte. Jeg har indtil videre gjort følgende (og nu kan motoren starte, men trækker ikke):

> Skiftet tændrørskabel og tændrør
> Renset udstødningen
> Skiftet tændspole
> Renset platiner og justeret tændingen
> Skiftet brændstofpumpe
> Renset strålespidsen

Der er tilbageløb af benzin, så der er brændstof nok, jeg kan starte den og løfte den af dækket og så kører motoren jævnt, men der er ikke noget træk, så hvis jeg sætter motoren på dækket kan jeg måske køre 4-5 kilometer i timen i kort tid og så går den ud.

Jeg er ved at løbe tør for ideer - har i nogen ?

Alt det bedste,
Søren

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske tændingstidspunktet er forkert, det ændres også hvis du stiller platinafstanden.
Et godt udgangspunkt, er at platinerne lige begynder at åbne 1mm før stemplet er helt i top.
Er dine platiner slidte, kan det være svært at justere tændingen.


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for input je_ns - jeg kan visuelt se at platinerne åbner med stempel i top, så tænker at justering af tænding nok kan optimeres, men ville forvente at der var mere gang i motoren selvom tændingstidspunktet ikke er 100% på plads - måske jeg tager fejl ? :)

Søren

 

Hvis platinerne først åbner når stemplet er i top, så er det for sent. Personlig ville jeg nok have skiftet platinerne, før jeg skiftede tændspole såfremt jeg ikke kunne konstatere fejl på tændspolen.
Har du checket om motoren har kompression nok, det kunne være en itu top-/ bund-pakning eller knækket stempelring.
 
Ja nye platiner, og ny kondensator.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for input - jeg har justeret på tændingen en hel del, så tror ikke det er det - MEN jeg har en frisk kondensator liggende, så den smækker jeg lige på - vender tilbage :)

Søren 

 

Annonce
... og nej har ikke tjekket kompression mv. - jeg har ingen erfaring med motorer, så jeg har læst mig frem på nettet indtil nu, men har en del stumper liggende som jeg har kunnet bruge :)

Søren 

 

Jeg tror du har noget snavs i kaburatoren.
Den skal renses.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Har skiftet kondensator - same stuff, kører 3-4 km i timen med motor på dæk - renser karb som det næste!

Søren

 

Hej Søren, har du fået den til at trække?
Kan set være simmeringene ved krumtapakslen, som er blevet hårde, og dermed utætte.
Den har jo en vis alder. 

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis