Vandtønde på anden side af gangsti

Hej.
Jeg har ikke plads til at placere min vandtønde ved nedløbsrør.

Men den kan stå på den anden side af flisegangsti.

Er det så ikke blot at lægge et rør under fliser og fra nedløbsrør hvor jeg sætter den der overløbsdims trække en slange ned gennem rør under fliser og op til tønde på den anden side i samme høje som der hvor den sidder i nedløbsrør?
Så klarer tyngdekraften resten eller hvad det nu hedder? :-)

Hvilken type rør kan jeg bruge under fliserne til at slnage kan ligge i?
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo i princippet burde det jo virker.

Men nu er nedløbsrør jo ikke beregnet til at stå med konstant vand i op i min samme højde som din tønde så har.

Ved godt der er overløb på sådanne tønder, men jeg tænker at der ikke skal mange visne blade til om efteråret, til at overløbet stopper til, og så har lige pludselig nedløbsrøret fuld af vand i sin fulde længde.

Kommer nok an på mange ting, fx om nedløbsrøret er 100 % vandtæt, hvor højt det er, og hvis det fx er op til skulte tagrender, kunne man fryte vandindtrængen på loftrum, fx ved en tordenskylle eller lign.
Du har helt ret. Her gælder fysikkens love.
Rør under flisegang er næsten ligegyldig, så længe det kun er “tomrør”. Du kunne evt. bruge tomrør beregnet til elkabler, men skal det udmunde over jordhøjde skal du være opmærksom på at det brænder meget let.

Søren O
Du kan bruge fysikkens lov om forbundne kar. Du placerer udløbet fra nedløbsrøret i samme højde, som du ønsker vandstanden vandtønden. Slangen til vandtønden tilslutter du i bunden, hvis det er nemmest.
Lav nu ikke slangen for lille, 3/4" eller 1" vil være fint.

fase
Kan jeg slutte slange til i bunden?
Troede den skulle være i samme højde som der hvor den er monteret på nedløbsrør.

Den slange jeg vil bruge er mindst 2 cm i diameter
Dit indløb fra din vandtyv skal sidde højere  end dit udløb i tønden, ellers vil det ikke kunne trykke vandet ud og bare stå og balancere. Udløb i tønden forbindes i toppen som normalt.

Forskellen i højde på hhv ind -og udløb skal være tilstrækkelig stor til at kunne få vandspejlet i bevægelse tilstrækkeligt hurtigt når det regner.

Husk at blæse det tomt og koble vandtyven fra til efteråret da det ellers vil frostsprænge.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Fuerzzz1, læs nu hvad der står istedet for bare at at svare helt forkert, der er ingen steder nævnt at han bruger nedløbsrør.. Citat: Er det så ikke blot at lægge et rør under fliser og fra nedløbsrør hvor jeg sætter den der overløbsdims trække en slange ned gennem rør under fliser?

Mvh.
Mikkel
Fabrin har helt ret. Det er en udmærket ide at placere indløbet i bunden af tønden, eller hvor det nu passer bedst. Indløbet skal i alle tilfælde sidde lavere end udtaget i nedløbsrøret.

Søren O
JEg ok, måske mig der bare antog at med "regnvand" så mendte mand vand der alligevel kom ned fra taget, og derme dgennem ends nedløbsrør. Jeg kan tage vejl !

Jeg villeg stadig have "indløbet" i toppen af tønden", så du ikke skal være sikker på at vist vandtryk ;)

Det nok bare mig det er Molbo.
Jeg villeg stadig have "indløbet" i toppen af tønden", så du ikke skal være sikker på at vist vandtryk ;)

Det nok bare mig det er Molbo. 
Ja det har du ret i.

Det er helt fint med indløbet i bunden af tanken. Lav et forsøg med et stykke gennemsigtig slange i U form med vand eller måske øl i, og se om ikke væsken står lige højt i begge grene. Drik øllet bagefter   

fase
Til dem som eventuelt ikke ved hvad det drejer sig om, men alligevel svarer lidt i øst og vest.
En "vandtyv" er noget som er indskudt på nedløbsrøret og som opsamler en stor part af det regnvand der kommer ved mindre regnskyl. Den virker på den måde at der sidder en opsamling i den yderste del af nedløbsrøret. Altså løber alt det vand der kommer langs rørets side ud ved regnvands opsamleren. Er tønden fuld eller der kommer mere end der lige kan løbe langs indersiden af røret så smutter det alligevel nedenud.
Regnvands opsamler fører så ud til en ca. 25-30 mm studs som man så sætter slange på.
Det er herfra trådstarter er interesseret i om det kan finde vej nedad og så igen opad op den anden side. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis