Vandtønde på anden side af gangsti

Hej.
Jeg har ikke plads til at placere min vandtønde ved nedløbsrør.

Men den kan stå på den anden side af flisegangsti.

Er det så ikke blot at lægge et rør under fliser og fra nedløbsrør hvor jeg sætter den der overløbsdims trække en slange ned gennem rør under fliser og op til tønde på den anden side i samme høje som der hvor den sidder i nedløbsrør?
Så klarer tyngdekraften resten eller hvad det nu hedder? :-)

Hvilken type rør kan jeg bruge under fliserne til at slnage kan ligge i?
Hej. Jeg har ikke plads til at placere min... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er herfra trådstarter er interesseret i om det kan finde vej nedad og så igen opad op den anden side.
Og det kan det.

fase
Tak for svar.... tror jeg har forstået det nu og Erik pensler det fint ud her til sidst.
Jeg monterer slangen / røret i tønden lidt under niveau hvor vandtyv sidder på nedløbsrør.

Nok det problem jeg har på min anden nuværende tønde, at det sidder lidt for meget i samme højde begge steder og måske endda lidt for højt på tønden.
Vand kommer der dog i, men måske for lidt.
Hvis du har to tønder, og begge har bunden lavere end udløbet fra nedløbsrøret, vil der komme vand i begge, hvis du placerer slangen fra nedløbet ved bunden. For at vandet ud sætter du bare et T-stykke med en hane, som du tapper fra.

fase
Her er en principskitse af systemet:
Luften skal kunne komme ud foroven


fase
Ahh.. smart. Den anden tønde står på anden side af hus. Men man kunne sætte 2 tønder op.
Jeg tænker udtag altid skal være højere end toppen af tønden?

Har dette sæt til nuværende tønde og det virker fantastisk og er ikke møg grimt som mange af de andre

https://www.jemogfix.dk/startsaet-til-regnvandstoende/2147/9049142/

og denne tønde køber jeg nok

https://www.jemogfix.dk/regnvandstoende-300-liter/2147/9058922/

Jeg skal bare ud og finde en 6 meter flexslange Ø40 da det er afstand fra nedløbsrør til vandtønde ca.
Løber lidt op det hele...350 kr. for sådan 6 meter ca.
Annonce
Du kan sætte ligeså mange tønder op efter skitsen, som du ønsker. Hvis du vil undgå overløb på tønderne, placerer du udløbet fra nedløbsrøret et par cm. under tøndens øverste kant. Ved flere tønder kræver det, at de er i samme højde.
Selvom tønderne står langt fra hinanden virker systemet. Så du kan godt forbinde til tønden på den anden side af huset.

fase
Det kan godt være det allerede ligger i et af svarene og måske er spørgsmål lidt dumt... men hvis vandtyv sidder højere end vandtøndens øverste kant, vil vandet så ikke løbe over kanten på tønden?
men hvis vandtyv sidder højere end vandtøndens øverste kant, vil vandet så ikke løbe over kanten på tønden?
Jo, hvis vandtyven sidder højere end overkanten af tønden, vil vandet løbe ovenud af tønden. Årsagen er, at vandet vil prøve at stå lige højt i både rør og tønde. Hvis du ser på min skitse, vil du se, at efterhånden som tønden fyldes op vil vandet stå ligeså højt i slangen. Når tønden er fyldt og vandtyven er højere end øverste kant af tønden vil vandet løbe ud over kanten.

fase
Ok.. yep..
Så slangen i vandtyv på din tegning skal faktisk ned i tønde højde eller lige under overkant af tønde.
Ja, det er rigtigt. Jeg burde have tegnet det mere korrekt.

fase
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis