Tjekliste til huskøb? Ting der skal fixes ? sammenligne huse

Jeg ser op 2 nabo-huse prisforskel er 100.000. Det ene er sat i stand og har en utrolig have. Det andet hus er også OK, men her skal jeg så lige selv have hænderne op af lommen vil jeg tro. 

https://home.dk/sag/2230000209
https://home.dk/sag/2230000288

Hvordan vurderer jeg dette her? Jeg kan godt lide denne her lille by og har kort vej til job i Nykøbing F.  Jeg har opsparet 650.000 kr til projektet og er træt af at bo til leje.  Der er en lokal park der hedder "Kettinge grusgrav" hvor der er hygge omgivelser og social arrangementer. Et sidespørgsmål: Er radontal noget man skal tage meget alvorligt? 

Bornholm er et dejligt sted.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilket hus kan du bedst lide, og hvad siger tilstandsrapporterne?

fase
Du er nødt til og gå med din mavefornemmelse.
Og tænk på ting som.
Placering (det lyder dog allerede til at det er den rette)
Størrelse, især ift hvad du fremadrettet har behov for.
Tilstandsrapporterne laves, efter min mening, kun for at du kan tegne en ejerskifteforsikring, nu er du jo så heldig at begge huse ligger ved siden af hinanden og det er samme ejendomsmægler, så tag ud og se begge og hyr en byggesagkyndig med, så er jeg sikker på dit valg er en del nemmere bagefter. 
Det kommer også meget an på tid, lyst og evner til at lave tingene selv. Hvis de 3 ting er tilstede så ville jeg vælge den lidt billigere og prange den lidt ned i pris. Derefter sætte de ting i stand som kan få den op at ringe som en nyistandsat hus.
Så vidt jeg lige kan huske omkring trådstarter, så er han ikke så bo fast ( Norge , Bornholm) . Så mon ikke der er penge at tjene ( skattefri efter ca. 3 års beboelse ) ved en god istandsættelse af den billigere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lav dig evt en for/imod liste på de 2 huse.

Min liste ville nok indeholde.

Det billige:
For: flere kvm, især det ekstra værelse på 1 sal ser knteressant ud, måske er det muligt at lave et toilet på 1 sal lige over bryggers?
ingen nabo til den ene side kan være en fordel, nemt at lave en god carport op ad værkstedet

Imod: trappen deler stueetagen lidt op efter min mening og komplicerer sammenhængen mellem køk/stue. Der giver en mindre stue, men dog lidt ekstra rum i stueetagen til rod eller kontor el.

Det dyre:
For: God stue etage med stor stue, måske bedre moderniseret, fin have

Imod: 1 sal ser lille ud,

Så er der lidt med udhusene. Synes det billiges værksted ser godt ud ude fra.
Og ser murværket ikke bedre ud på det billige, eller snyder billederne


Bare kald mig BBB 
Umiddelbart ville jeg tage det dyre, det er et rigtigt charmerende hus og en hyggelig have. Men det er svært at rådgive andre om huskøb for din situation og prioritering kan jo være meget anderledes en min.
Annonce
Big Bam Boo skrev den 27-06-2021 10:15:56

Lav dig evt en for/imod liste på de 2 huse.

Min liste ville nok indeholde.

Det billige:
For: flere kvm, især det ekstra værelse på 1 sal ser knteressant ud, måske er det muligt at lave et toilet på 1 sal lige over bryggers?
ingen nabo til den ene side kan være en fordel, nemt at lave en god carport op ad værkstedet

Imod: trappen deler stueetagen lidt op efter min mening og komplicerer sammenhængen mellem køk/stue. Der giver en mindre stue, men dog lidt ekstra rum i stueetagen til rod eller kontor el.

Det dyre:
For: God stue etage med stor stue, måske bedre moderniseret, fin have

Imod: 1 sal ser lille ud,

Så er der lidt med udhusene. Synes det billiges værksted ser godt ud ude fra.
Og ser murværket ikke bedre ud på det billige, eller snyder billederne

 Big Bam Boo kommer med nogle rigtig gode pointer her - jeg tænker at jeg ville gøre det samme her. Jeg ville dog nok også sammenligne lidt i forhold til istandsættelsen, hvilket du også allerede har gjort selvfølgelig, men det er stadig vigtigt at tage højde for: pris, tiden det kræver, hvor meget hjælp du skal bruge eller om du selv vil istandsætte huset. 

Jeres svar sætter jeg meget stor pris på. Der er meget at tænke over. Kettinge er en charmerende lille by hvor en grusgrav er omdannet til en fantastisk park - det er godt for mig som hundeejer. 

Bornholm er et dejligt sted.
Nu er vi jo lidt ude på landet, så jeg ville starte med at undersøge tekniske forhold på begge ejendomme.
Hvor kommer vand og varme fra (nogle varmeværker er meget dyre). Er der kloakeret eller planer om det? Det er en stor post, hvis der pludselig kommer krav om det.
Er der evt. nedgravede olietanke, som ikke er fjernet.
Hvad med internet og tv-forbindelsen? Er der fibernet, eller kan der kun adgang til en langsom forbindelse over telefonnettet.
Kort sagt, overvej om der er store kommer udgiftsposter i fremtiden, som salgsprisen ikke afspejler. Det kan let gøre det billige hus dyrt på den lange bane. Overvej også hvor attraktivt huset er, når det skal sælges igen.
Forskellen i den aktuelle salgspris er ikke så interessant. Der er omk 300 kr om måneden på realkreditlånet, hvis der skal lånes det fulde beløb. Koster det billige 300 kr mere at varme op, så er der jo ikke sparet noget.
Men ellers hvis husene er sammenlignelige, så handler det jo om at finde det sted, hvor man føler sig mest hjemme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis