Slibe en høvl plan

Hej
Jeg har prøvet i et par timer, fordelt på et par dage, at slibe min høvl plan. Den er ca 15 cm lang.
Nr. 60 1/2
Det går ikke så godt.
Jeg har først prøvet med sandpapir korn 80 på borpladen og slibe med høvlen.
Så med en slibesten på bordpladen og slibe med høvlen.
Nu holder jeg høvlen i den ene hånd og sliber med slibesten med den anden hånd og prøver at ramme de høje punkter på høvlens flade.
Jeg har funden den mest lige side af slibesten og bruger den. Den er meget lige, når jeg kigger mod lyset med en stål vinkel på.
Det virker som om høvlen slå sig mere og mere i takt med jeg sliber.
Om det er min håndvarme eller varme pga. slibning, ved jeg ikke, men jeg kan ikke komme ned til de dybeste mærker.
Nu sliber jeg også med em våd slibesten, så der er lidt vand på den hele tiden, så det køler den lidt ned.
Er det mening at man skal slibe høvlen plan når den har opnået " arbejdstemperatur" :-)  ?

Hej Jeg har prøvet i et par timer, fordelt på et... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Se evt denne https://youtu.be/ddCHG6RddI4
Hvis du gerne vil lave de to samlinger perfekte, skærer du først pladerne til på det ønskede mål, plus et par mm.

Herefter støder du pladerne sammen i den ønskede samling, og spænder dem fast til dit arbejdsbord.

Så tager du en dyksav og saver snittet mellem de to plader rent, eventuelle små skævheder bliver udkompenseret da du saver i begge plader samtidig.

Elektronikteknikeren
Mange tak for alle de gode ideer. Jeg må vælge en af dem.
Men jeg sliber høvlen et minuts tid et par gange om dagen, så den kan nå at køle lidt ned.
 
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis