Kælder renovering

Hej,

Jeg skal til at renovere hele kælderen, vi har ikke fugtproblemer, men vil bare gøre den hyggeligere.
Jeg er ret sikker på kælderen er sund, da jeg lige har pillet varmvægge(flamingo+gips) ned samt taget gulv(stenuld+gulvspån) op. Det har siddet der i 15+år, og de eneste skader var nogle enkelte rustne skruer samt noget løst puds.

Det jeg så vil er:
Vægge:
1) Fjerne puds og maling indtil væggene er "faste"
2) pudse med hvid diff.åben puds
Er meget i tvivl om det giver mening at klæbe 50-80mm multipor op inden der bliver pudset.

Gulve: 
1) male med flydende radonspærre
2) klæbe gulvvarmeplader med 16mm rør
3) Fliser direkte ovenpå
4) gummifuge ud mod væg - ingen paneler

I dag er gulvet uisoleret(huset er fra 50'erne), så jeg forventer varmetab, men opgravning af hele kælderen for at isolere ligger IKKE i planen.

Loft:
1) sætte forskalning
2) 1 lag gips

Håber på lidt feedback :)
Mvh
Christian

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Jeg er igang med lidt samme projekt men i meget mindre skala. Har valgt at pille hele det gamle loft (150m2 rustikbrædder) ned og sætte troldtekt op istedet, det synes jeg er rigtigt pænt, giver en god akustik og indeklima -Så slipper man også for at spartle/slibe/male loftet    Det kunne du jo overveje istedet for gipsloft.
Vil du fjerne vægisoleringen, fjerne gulvisolering samt udlægge gulvvarme på et, nu, uisoleret terrændæk?

Det kan man vel godt, men 
Kommer du ikke til at varme en enorm mængde jord op?
Edit: kan du uddybe hvilken slags sporplader du vil benytte?
Det lader jo til kælderen så er uisoleret?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Lyhne,
Jeg havde bare tænkt mig nogle fra Nordic(https://www.nordicgulvvarme.dk/) men kigger efter nogle lidt "højere" så der er mere isolering.
Hele kælderen har været varmet op med Radiatorer, og det var kun det ene rum der havde isoleret gulv og vægge.
Gulvvarmen er for at flytte varmen ned til fødderne, for det er træls med kolde fødder :)
Wulff79 skrev den 24-06-2021 21:39:09

Hejsa

Jeg er igang med lidt samme projekt men i meget mindre skala. Har valgt at pille hele det gamle loft (150m2 rustikbrædder) ned og sætte troldtekt op istedet, det synes jeg er rigtigt pænt, giver en god akustik og indeklima -Så slipper man også for at spartle/slibe/male loftet    Det kunne du jo overveje istedet for gipsloft.

 Vi skifter alt lys ud til spots, i dag er det en blanding af uplights og pærer direkte i loftet, ved ikke om spots må sættes i troldtekt, men tak for input.

Umiddelbart lyder det helt tosset, for at være helt ærlig..😀
Jeg tror dit varmetab vil være meget meget stort.
Jeg ved ikke om det er smartere, men du kunne da også overveje el-gulvvarme, og så bare tænde, når du bruger rummet? 
Nordic giver dig vel kun 1cm isolering, mod underlaget?
Et velisoleret terrændæk har jo min. 300cm!


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Altså det virker også lidt skørt på mig. Du bør ihvertfald sætte nogle multipor eller lignende plader op så du forsat har isolering på væggene. Ellers skal du ihvertfald forvente en noget koldere kælder nu du har fjernet flamingoen.

Og som andre skriver er det altså et dårligt valg at tage gulvvarme uden isolering i gulvet. Find nogle pæne radiatorer og køb et par hjemmesko. Det giver altså en langt bedre løsning i længden 

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også