Afbryder/kontakt tilslutning

Hej.

Jeg har for lang tid siden afmonteret en afbryder med lysdæmper og nu er jeg så kommet i tvivl om hvad og hvordan jeg kan tilslutte noget nyt. Der er tale om en 5 leder. Jeg er dog lidt forvirret over farverne på ledningerne. 1 blå, 1 brun, 1 sort, 1 sort med hvid stribe og så en jord. Jeg ønsker som udgangspunkt ikke at have dæmper på mere, men kan jeg få en afbryder til lampeudtag + kontakt ud af de ledninger og i så fald hvordan skal det tilsluttes?
 På forhånd tak

De bedste hilsner EDN
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det burde være muligt, her er mit bud som dog ikke kan tages som 100% sikkert da der ikke er målt på dine ledninger, eller vi ved,præcis hvad der er af strøm i hver ledning eller hvordan det er koblet. Til din afbryder skal der monteres brun i ind klemmen samt sort eller sort/hvid på ud klemmen (tændledning til lampested), i stikkontakten skal du have en lus ( en lille stump ledning) fra afbryder og ned til stikkontakt og monteres i L det er sandsynligvis den faste fase,og her er det brun og så skal blå montere i N samt selvfølgelig gul/grøn i jordklemmen….
Som mfrost skriver så burde det kunne lade sig gøre.
MEN, MEN, MEN at give dig nogen som helst ide om hvordan det skal samles, er totalt meningsløst før du har målt på ledningerne og ved hvordan de er forbundet i den anden ende af kablet.

Normalt er fasen brun, og nullen er blå, gul/grøn er helt sikkert jord da den ikke må bruges til andet. Men den kan jo også være afbrudt i den anden ende, så derfor skal du sikre dig forbindelserne er i orden. Sort og sort med stribe kan være tændledninger, men igen uden at vide hvordan de er forbundet i den ende er det rent gætteri.

Så start med at finde ud af hvor kablet ender, samt hvordan det er monteret der, så har vi en chance for at hjælpe dig yderligere.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for jeres svar. Jeg har lige et spørgsmål mere. Hvis jeg nu vælger at få dæmper på igen, hvordan skal ledningerne så kobles til? På forhånd mange tak. De bedste hilsner EDN
Det kommer lidt an på hvilken type dæmper Men et godt gæt er
Brun i  klemme mrk.  L
enten sort eller sort/hvid i klemme med bølgelinje
Og så er der nogle dæmpere med en klemme mrk N  i så fald skal den blå monteres der.
Klemmen mærket med pil ind skal kun bruges hvis dæmper skal styres fra en anden kontakt også. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du vil koble en afbryder til på din femleder uden at kende, hvilke der fase og tændledning og uden at kende forbindelserne i den anden ende af kablet, kan måske du finde fase og tændledning ved at forbinde f.eks. brun med henholdsvis sort eller sort med hvid stribe. Eller kombinationer af de tre ledninger. Her der gået ud fra at blå er nul. Gulgrøn er fredet i klasse A+, med mindre det er en gds installation. Hvordan du forbinder en lysdæmper kommer helt an på hvilken lysdæmper du vælger, fordi nogle skal have nul og andre ikke.

fase
Annonce
Tak for svar. Som det nok fremgår af mine spørgsmål føler jeg mig ikke ligefrem hjemme i elektriker arbejde:). Jeg kan ikke komme til at se forbindelsen i den anden ende, da det går op på et loft som jeg ikke kan komme op på og jeg har umiddelbart heller ikke noget måleudstyr. Så mine muligheder er at prøve mig frem eller få en elektriker ud:). Jeg er lidt i tvivl om hvad skade jeg kan udrette ved at prøve mig frem, med de råd jeg har fået her i tråden. Handler det om et par sikringer eller er vi ude i større skader på tavlen el? De bedste hilsner EDN
Den største skade, der kan ske, er, at der kan gå en sikring. Der kan ikke på nogen måde blive tale om skader på tavlen.
Du siger, at du ikke kan komme til den anden ende af kablet, fordi det ender på et loft, som du ikke kan komme op på. Alting har en ende, et kabel har to (omskrivning af Shubidua), så kablet må ende et tilgængeligt sted..
Så du kan roligt prøve at forbinde brun og en af de sorte eller kombinationer heraf.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis