Mixe Ikea og Kvik elementer

Hej

Er der nogen der har erfaring med at mixe elementer fra Ikea og Kvik?
Tanken er man tager et Ikea Køkken men tilføjer nogen elementer fra Kviks XXL serie hvor det så er tænkt at Kvik elementerne skal have monteret Ikea fronter på skufferne.
Ønskes da der alligevel er plads til nogen dybere elementer visse steder.
Så spørgsmålet kunne også hedde: er korpus mål for bredde og højde på Kvik elementer de samme som for Ikea elementer.

Mvh

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er næsten helt sikker at det ikke er det samme. Jeg ville helt sikkert vælge Kvik hele vejen, og mixe deres normale skabe med xxl skabene. Kvik og de andre Danske standard element fabrikker kan have en god chance for at passe sammen, men Ikea følger deres egen billige standard. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når man læser specifikationer på de 2 køkkener, så er de ikke desto mindre ens. Ikea kører med 80 cm høje elementer, og Kvik XXL har også 80 cm høje elementer. Om kabinetpladerne så har samme tykkelse, kan jeg ikke se, og kender heller ikke til hulafstandene til hængslerne.
Grunden til at nogle af kvik skabene hedder xxl er bl.a. at de er højere og dybere end deres normale standard kabinetter.

Kurt B. Andersen
Bruger IKEA ikke stadig Blum-hængsler?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ikeas hængsler hedder nu Utrusta. Har fornylig købt nogle skabe med disse hængsler.
Ikea hængsler
Vores er af typen til 130 kr. Her skal man bemærke, at den sættes fast til korpus via 2 huller bag hinanden - ikke over hinanden.
Men med lidt præcisionsarbejde kan man jo selv bore dem i et kvik kabinet.
Har lige sat et Vordingborg køkken op, og der er hængslerne med huller over hinanden. Dernæst sidder hængslerne i Ikea korpus noget tættere på top og bund, således at de ikke umiddelbart vil kollidere med dem som er forboret i andre skabe. Dog kender jeg ikke nærmere til Kvik, men i Vordingborg køkkenet sidder de længere væk fra top og bund.

Kurt B. Andersen
Annonce
Hvis du zoomer ind på fotobaf hængsel, kan du se de hedder Blum..
Om de er speciallavede til Ikea ved jeg selvfølgelig ikke 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det passer ikke sammen.
Ikea bruger 18 mm korpusplade mens Kvik følger industrinormen, og bruger 16 mm korpusplade
Fronterne passer heller ikke sammen, for Ikeas boringer er deres eget system
Hængsler og skuffedele fra Ikea er fra Blum, men det er speciallavet til Ikea, så hængsler passer ikke sammen med Kvik (eller andre normale køkkenproducenter)
Hvis du vil mixe elementer, så køb det hele ved Kvik.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis