Fremstilling af buet fordrem

Jeg skal fremstille nogle bude fodremme og topremme til bund og top på 2 sider i en trækonstruktion. Jeg overvejer at fugte og spænde 4 tg2 taglægter op langs den buede kant/form og lime dem sammen med PU4. Fodremmen vil så blive boltet ned i stålunderlaget med enten murpap elelr nogle milimeter afstand mellem stål og fodrem (det er en overbygning på en husbåd).Er det en måde at gøre det på? Vil det holde?

/m
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal nok holde, men mon ikke du får besvær med at at bue så forholdsvis tykke pinde. Hvis man skal bue skal man ikke blot fugte dem, men koge dem / dampe dem.
Det kommer naturligvis an på radius i buen, men jeg tror du skal ned på noget 8 - 10 mm  for at det kan bue uden dampning.
Der er masser af videoer på YouTube søg på wood bending  her et eksempel LINK 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Inden du beslutter dig til fremgangsmåden, bør du undersøge hvilken træstort der er bedst egnet til opgaven. Selv en husbåd vil give sig grundet årstidernes påvirkning, og fyrretræ (taglægter) hører ikke hjemme i maritime sammenhæng.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har du overvejet at bruge fladjern som du spænder op lige som du beskriver med taglægterne og så punktsvejser langs buen? Problemet med den konstruktion er at der kan komme vand ind mellem lagene hvor det så kan ligge og hygge sig, så måske skal du fuldsvejse det eller fuge det med et eller andet der er egnet til opgaven
perhans skrev den 24-06-2021 09:15:14

Har du overvejet at bruge fladjern som du spænder op lige som du beskriver med taglægterne og så punktsvejser langs buen? Problemet med den konstruktion er at der kan komme vand ind mellem lagene hvor det så kan ligge og hygge sig, så måske skal du fuldsvejse det eller fuge det med et eller andet der er egnet til opgaven

 Ja - jeg havde egentlig tænkt at bolte remmen ned i ståelt under. Vil helst ikke svejse af fare for brand i aptering nednunder. Tænker at placere rem på enten tagpap eller murpap. På den udvendige side af rem fuges en tyndere lodret ståplade hele vejen rundt, så der ikke kan trænge fugt ind. Dog med noget udluftning, så evt indespærret fugt/kondens kan undslippe. Min største bekymring er dog om 4-5 sammenlimede taglægter vil kunne holde den buede form og om det er fint som fodrem, hvorpå jeg monterer stolper og vægge i træ. Det er ikke voldsomt meget den skal bue - se vedlagte skitse.

Hm, som rantzau siger tænker jeg også du skal overveje hvilket materiale du vil lave det i. Men hvis du kan beskytte det godt mod vand kan det vel sikkert holde.

I stedet for at skulle lime og bue noget sammen kunne du måske skære buen ud i et stykke spærtræ? Det kan købes i meget bredde stykker så der kunne nok sagtens være plads til en bue, alt efter hvor tyk/dyb/bred du gerne vil have dine vægge?
Annonce
RasmusC skrev den 24-06-2021 14:08:46

Hm, som rantzau siger tænker jeg også du skal overveje hvilket materiale du vil lave det i. Men hvis du kan beskytte det godt mod vand kan det vel sikkert holde.

I stedet for at skulle lime og bue noget sammen kunne du måske skære buen ud i et stykke spærtræ? Det kan købes i meget bredde stykker så der kunne nok sagtens være plads til en bue, alt efter hvor tyk/dyb/bred du gerne vil have dine vægge?

 Jeg tænker at væggene skal være 200mm så fodrem ligeså. Buen rækker over 40cm - så skulle op i ca 500mm spærtræ - det ved jeg ikke om er ladesiggørligt eller dyrt.

Hvis du skal lime 5 taglægter sammen koster det vel ca 90-100 kr pr meter. Spærtræ i 500 mm tror jeg ikke du kan få, men så kunne du måske købe 2 stykker 245 eller 295 mm og lime dem sammen. Prisen for 295 pr meter er nok 90-100 kr. Så det er selvfølgelig dyrere. Men så slipper du for at bue taglægter. 
Hvis du anvender løsningen med spærtræ, kan du skære buen ud og lime på den anden side, så er den teoretisk lige tyk hele vejen. Giver det mening?

Med venlig hilsen

Anders

Der er kommet med mange gode forslag  - til faste bygninger. Fyrretræ fungerer bare ikke til maritimt brug.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis