Budget til gulvvarme ca. 90m2

Hej LDS,

Jeg har prøvet at regne lidt på budget til at lave gulvvarme i et 70'er hus på ca. 90m2. Planen er at lave alt selv, dvs. hugge nuværende beton op, grave ud, bortset fra vvs tilslutninger af gulvvarmeslanger. Har lagt følgende budget ca:

250mm 2 lags opbygning sundolitt climate c60 flamingo = 15.000,-
Gulvvarmeslange 300m(20mm) til 3 kredse = 2.000,-
Gukvarmestyring wavin komplet 4 kredse = 6.000,-
Armeringsnet 6mm og maske 15x15 = 3.000,-
Afstandsholdere = 500,-
Flydebeton vibrationsfri leveres 9m3 = 15.000,-

Tilslutning og justering af gulvarmestyring i bryggers, hvor teknik er = pris??

Lyder dette budget helt i hegnet? Har jeg glemt noget?

Mvh Stefan
Hej LDS, Jeg har prøvet at regne lidt på budget... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du mangler radondug og loven siger min 400 mm isolering i gulv.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej alle,

Som forventet så står skillevægge ovenpå betonen. Under betonen er der 5 cm rockwool og stampet grus i min. 30cm dybde. 

 Ydervægge står på fundament med murpap og Ca. 30mm isolering imellem fundamentsblokke og væg.

Er det normalt? Synes man kan fornemme at de kan bevæge sig et par mm når man bryder langs væggen. 

Som tidligere nævnt er det udvendigt teglstensvægge der bærer hele taget.

Jeg antager understøbning bliver nødvendig for skillevægge? Eller kan jeg stoppe 5-10cm fra og regne med det holder? 

Og skal der virkelig 400mm isolering i gulvet som nogen skriver?

Havde regnet med 300mm (250mm grafit) var nok ift. Hvad jeg feks. Læser på rockwools hjemmeside.

Betonen er forholdsvis let at bryde op.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ang indre vægge: de skal understøbes uanset de er bærende eller ej pga deres egenvægt. Det er en stor risiko at tage på at det ikke skrider ud.

Det kan gøres på flere måder, har selv lavet det med leca-blokke.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Bryder lige ind i tråden for at spørge om noget jeg synes lyder mærkeligt.

Der ligger 5cm rockwool under klaplaget, og jeg har lidt svært ved at se at det er et stort problem hvis der skrider en smule grus ud under det rockwool.

Klaplaget bærer da væggene i dag, da man vel ikke kan anse rockwoolen som en del af det bærende lag eller hvad?

Så når gulvet igen er fyldt op, og støbt nyt klaplag, er man vel tilbage til samme stabile betonlag under væggene som før?

Bare kald mig BBB 
Bbb. Ja du har vel egentligt ret. Og dog

Så hvis rockwoolen(sammenpresset) ikke var en del af det bærende på ydervæggen så ville muren jo bare stå på 8cm beton også på ydervæggen.

Så ville det jo betyde at jeg skal pille rockwool en ud og fuge mellem sokkel og væggen ellers er der vel lige så meget risiko for den vælter?

Hmm jeg tror jeg må alliere mig med en murer. 
Vægge står nu på en stor betonflade. Når man hugger gulve op så kommer vægge til at stå på en lille strimmel beton som hviler på en smal "sandslot" altså en smal strimmel jord. Under udlægning af isolering kan det meget nemt skride sammen, også med al det tæsk det får det hele. Efter man har udlagt isolering, og støbt nyt betonlag kan man risikere at "sandslottet" drysser ned i de sprækker der kan opstå imod isoleringen. Derved smuldrer bæreevnen hvis det ikke allerede var skvattet sammen under udgravning.
NEJ Der er mange love der laves om men du skal aldrig satse på at du kan ophæve tyngdeloven. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Rockwool er der kun for at have minimal isolering mod jord og skal selvfølgelig fjernes i den kommende konstruktion da den ellers ikke vil være stabil.

Du kan jo prøve at spørge en ingeniør eller sagkyndig ved dit forsikringsselskab om de gerne vil tegne en enterprise-forsikring på processen hvis du som ufaglært vælger ikke at understøbe.

Du skal huske på at da de havde mega travlt i byggeboomet i 70'erne var jord -og betonarbejderne ofte glade så længe det ramte inde på grunden, ville du selv satse på at det hele er i orden efter du har vibreret alt eksisterende beton i klaplaget fra hinanden?

Mit eget hus er 2 plan og opført i 70 efter br66, oprindeligt som et plans hus med fladt tag, senere blev tilføjet en overtage. I br66 var der (desværre) ikke krav om at indre vægge, uanset om de var bærende for tag eller etage skulle understøbes med sokkel.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også