Stikkontakter i et hus fra 1969

Godaften
Jeg er i gang med at skifte de grimme, gamle stikkontakter ud med nye. Ifølge en hjemmeside, så skal der være én af følgende typer af dåser: forfradåse, indmuringsdåse eller panelunderlag.

I mit hus fra 1969 sidder der ingen af følgende dåser/paneler, når jeg skruer de gamle stikkontakter ud. Det er blot ledningerne som er koblet på hver deres.

Mit spg. går på: Når jeg vil sætte nyt stik i:
Skal jeg så tilføje en af følgende dåser eller er det ok ikke at gøre det, når huset er fra 1969?
OG
Hvilken funktion har dåserne og gør det en forskel at sætte dåserne i ift. sikkerheden?

​Mvh
Michael

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det der var lovlig en gang er fortsat lovlig at reparere på.
Har du stikkontakter rundt i vægge så sidder de sandsynligvis i dåser (træ dåser måske men det var nok slut med dem i 69 så indmurings dåser af plast). Begge dele er ok at skifte stikkontakter i.
Ved døre har du afbrydere og stikkontakter og det er sandsynligvis boret ind i gerikt. Her må du udskifte til nyt, og du må endda udskifte alle gerikter, bore ud i dem, og montere nye afbrydere og stikkontakter uden dåse bagved.
Men der må ikke være samlemuffer bag ved disse gerikter uden dåse.  Det kan blive et problem da de nye afbrydere i modsætning til de gamle ikke kan tage mere end 2 ledere i hver klemme. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis