Fjernvarme returtemperatur

Hejsa
Vi købte et hus i oktober 2020, hvor der sidder en vandvarmer på 160l.
Vi døjer med at vandhanerne/bruser længst væk fra vandvarmeren er meget langsomme til at få varmt vand. Når det varme vand så er kommet, så er der varmt vand med det samme fra alle vandhanerne. Derudover døjer vi også med at vandet (både koldt og varmt) er lidt brunt i det.

Jeg har kigget lidt på vores fjernvarmeinstallation, men forstår den ikke helt. Så hvis I måske kunne forklare mig lidt omkring den, ville jeg blive glad :)

Derudover har vi en fremløbstemperatur på 62 grader og en returløbstemperatur på 60 grader. Dette lyder meget højt i mine øre. Alle vores radiatorer står på 22 grader (de er dog helt kolde) og vandvarmeren står på 60 grader. Har I nogle gode råd?

Jeg undskylder for de lange indlæg :)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En afkøling af fjernvarmevandet på kun 2o er ikke i orden. Hvad står der i leveringsbetingelserne fra jeres fjernvarmeselskab? Det er meget normalt at der kræves min. 25o afkøling hvis i vil undgå strafafgift.
Det vil være næsten umuligt at opnå 60o i beholderen når fremløbstemperaturen kun er 62o, så du bliver nødt til at skrue lidt ned for temperaturen i beholderen, for at få en lavere returtemperatur.
Tiden inden der kommer varmt vandt til sidste forbrugssted kan du sikkert ikke gøre noget ved. Cirkulation vil kunne hjælpe, men det kræver et ekstra rør tilbage til varmtvandsbeholderen fra sidste tapsted. Er varmtvandsrørene også i plast som koldtvandsrørene?
Det brune vand tyder på turbolæns i en rørledning på vandværkets rørsystem - er det noget der er kommet pludseligt?

Søren O
Hej Søren

Tak for det hurtige svar. Vores varmeværk har ikke strafafgift for afkøling.. endnu :)

Jeg prøver at skrue ned på 55 grader og ser hvad det gør. Men er det så fordi at varmtvandsbeholderen prøver at holde en temperatur på 60 grader, og derfor er der bare gennemløb hvilket vil sige fremløb=returløb.

Nej, varmvandsrørerne er ikke i plast.
Nej det brune har egentligt været der i noget tid. Vi havde vandværket ude og de sagde lynhurtigt at det ikke kom fra dem så det måtte være vores rør.
Ja din termostatventil i varmtvandsbeholderen vil forsøge at opretholde den indstillede temperatur.
Jernrør til det varme vand sluger meget varme, så det tager længere tid at få varmt vand end det vil gøre med plast (pex). Det er vigtigt med god isolering om rørene, det holder på varmen så der går længere tid før de bliver kolde.
Det brune vand plejer at forsvinde. Prøv evt. med at åbne helt op for vandhanen (een ad gangen) og se om der kommer brunt vand ud.

Søren O
Annonce
Det vil jeg prøve. Tak for hjælpen.

Nu har jeg læst lidt omkring en-strengs og to-strengs radiatorer, og tænkte at jeg måske også kunne have et-strengs da, som jeg forstår det, så vil fremløbsvandet bare læbe igennem når radiatorerne er slukket fordi det er kun er et rør til både fremløb og returløb. Men ville returløb på hver enkel radiator så ikke også være varm?
Hvis der er kort afstand fra radiator til forsyningsrøret, vil returrøret også være lunt ved et-strengs anlæg.
Hvis der er lukket for alle radiatorer, og varmen ellers kører, vil returvandet fra radiatorkredsen være varm varm ved et-strengs anlægog kold ved et to-strengs anlæg.

Søren O
Jeg har skruet ned for termostaten på returløbet på vandvarmeren til 55 grader. Jeg har stadig 50-55 grader varmt vand i vandhanerne (når det har er noget til), men mit fremløb er faldet til 37 grader og mit returløb er faldet til 28 grader.
Hvorfor falder mit fremløb?
Hvis dit fjernvarmeforbrug falder til 0, så er der ingen cirkulation, og temperaturen vil langsomt blive lavere. Hvis du har et lille forbrug vil fremløbstemperaturen være næsten normalt. Det kræver et vist forbrug at holde stilkledningen fra fjernvarmen helt varm.

Søren O
Det giver mening. Så har vandvarmeren, som du skrev, bare banket derud af for at holde vandet på 60 grader. Og nu hvor jeg har sænket den til 55 grader, skal den ikke bruge nær så meget varme :)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis